Wirtualny asystent odpowie na pytania związane z koronawirusem

Ministerstwo Zdrowia we współpracy z IBM Polska uruchomiło wirtualnego asystenta, który dostępny jest w serwisie pacjent.gov.pl.

Polacy mogą teraz online uzyskać szybką odpowiedź na najczęściej zadawane pytania dotyczące np. objawów, kwarantanny, leczenia, zasad przemieszczania się, postępowania w razie zachorowania lub podejrzenia choroby, pracy czy wprowadzonych w związku z epidemią aktów prawnych.

Wirtualny asystent został uruchomiony w serwisie pacjent.gov.pl i jest codziennie zasilany nowymi informacjami autoryzowanymi przez rządowe instytucje: Ministerstwo Zdrowia (MZ), Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) i Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), tak by mógł odpowiadać na tysiące pytań zadawanych przez internautów.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie startupy na wojnie z koronawirusem

Wirtualny asystent, oparty o technologię IBM Watson Assistant czyli algorytm, który korzysta z technik machine learning, sieci neuronowych oraz baz referencyjnych, działa w chmurze publicznej. Został stworzony w Departamencie Rozwoju Systemu e-zdrowie Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ) we współpracy z IBM Polska. Powstał on w kilka dni, jest stale zasilany nową wiedzą, po to, aby przez cały czas rozwijał się o nowe tematy i uczył odpowiadać na pytania internautów dotyczące koronawirusa. Jeśli system nie znajdzie właściwej odpowiedzi, przekieruje do kontaktu z odpowiednimi instytucjami, np. Telefoniczną Informacją Pacjenta, obsługiwaną przez NFZ, właściwej sekcji serwisu www.pacjent.gov.pl, czy serwisu rządowego www.gov.pl/koronawirus.

– Wirtualny asystent jest odpowiedzią na stale rosnącą liczbę zapytań dotyczących koronawirusa. Dzięki temu, że jest on dostępny online, udziela odpowiedzi w zaledwie kilka sekund o każdej porze dnia i nocy. Do tego jest bardzo intuicyjny w użytkowaniu i każdy z nas z łatwością z niego skorzysta. Rekordowo szybkie uruchomienie wirtualnego asystenta nie byłoby możliwe bez zaangażowania wielu osób i instytucji. Szczególnie budująca jest postawa firm komercyjnych, w tym IBM Polska, której pracownicy wraz z Zespołem Komunikacji Systemu e-zdrowie CSIOZ pracowali bez wytchnienia nad tym rozwiązaniem. To pierwsze wdrożenie tego typu narzędzia w publicznym systemie ochrony zdrowia. Zachęcam do jego przetestowania – mówi Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.

CZYTAJ TAKŻE: Adamed: wprowadzamy lek wspomagający w walce z koronawirusem

– Wirtualny asystent został zaprojektowany z myślą o wspieraniu, w tym trudnym czasie, tych wszystkich osób w Polsce, które potrzebują uzyskać porad i odpowiedzi. Rozwiązanie to działa w chmurze publicznej IBM, dlatego tak szybko można było je zaimplementować – mówi Jarosław Szymczuk, Dyrektor Generalny, IBM Polska.

Rozwiązanie działa na najpopularniejszych przeglądarkach, tj. Mozilla Firefox, Chrome, Microsoft Edge, Internet Explorer, Safari, można z niego korzystać także na urządzeniach mobilnych. Obecnie obsługuje ono kilka tysięcy pytań dziennie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Amerykanie bronią swoich technologii przed Chińczykami

Administracja Trumpa rozważa wprowadzenie restrykcji na eksport zaawansowanych technologii. To zakaz przygotowywany głównie z ...

Włamał się na konto na Facebooku i wyłudzał pieniądze od znajomych ofiary

Przestępcy coraz częściej atakują za pomocą portali społecznościowych: kradną dane i wyłudzają pieniądze. Wykrywalność ...

IBM pokazał urządzenie kwantowe. To przełom w komputerach

Maszyny z ogromną mocą obliczeniową mogą już trafić do firm. Idzie nowa rewolucja technologiczna, ...

Humanoidalne roboty polecą wkrótce w kosmos

Koszty korzystania z usług astronautów można ściąć nawet do 10 proc. wysyłając w kosmos ...

Porsche wykorzysta włókna lnu. Nie chodzi o ubrania dla kierowców

Model 718 Cayman GT4 Clubsport posiada niektóre części karoserii wykonane z tzw. naturalnego włókna. ...

Prezes Apple’a krytykuje Facebooka za sianie chaosu

Prezes Apple’a Tim Cook  podczas przemówienia na Uniwersytecie Stanforda ostro zaatakował konkurencję z Doliny ...