OPINIE
Joanna Czarnecka,
dyrektor pionu zarządzania personelem w PKO Banku Polskim
Pracownicy banku sprawnie zaadaptowali się do nowych warunków związanych z trybem pracy, w tym pracy zdalnej. Centrala banku funkcjonuje tak w 90 proc., a w ramach home office częściowo pracują również doradcy obsługujący klientów. Dzięki wsparciu zespołów IT mogliśmy zapewnić pracownikom niezbędne narzędzia, m.in. Chat Room, Video Room oraz procesy zarządzania przepływem dokumentów i zadań. Na wewnętrznym portalu każdy może znaleźć instrukcje dotyczące poszczególnych rozwiązań umożliwiających lub ułatwiających pracę zdalną, zestawy dobrych praktyk i wskazówek dotyczących organizacji pracy własnej i zespołu w tych nowych okolicznościach. Dodatkowo nasi pracownicy mają również możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji telefonicznych. Proponujemy także zdalne działania rozwojowe, takie jak szkolenia czy webinaria dotyczące zarządzania zespołem na odległość, samoorganizacji, sposobów komunikacji czy lektoraty. Bank dostosowuje również model opieki medycznej dla pracowników. W ramach opieki medycznej oferowanej przez Lux Med pracownicy mają stały dostęp do porad telemedycznych oraz konsultacji online z lekarzem.
Edyta Gałaszewska-Bogusz
dyrektor zarządzająca Accenture Operations w Polsce
Już po tygodniu od ogłoszenia zaleceń pracy z domu, w sposób bezpieczny, zgodny z wymogami naszych klientów i standardami Accenture, przenieśliśmy większość serwisów oraz ponad 6000 pracowników Accenture Polska do pracy wirtualnej. Stworzenie właściwych warunków technologicznych to punkt wyjściowy, ale tak samo ważne jest wsparcie zdrowia i komfortu pracowników. Kluczową rolę odegrał nasz program Truly Human, który oferuje praktyczne rozwiązania w czterech obszarach dobrostanu: dla ciała, umysłu, serca i duszy. Na czas odosobnienia przygotowaliśmy i dostosowaliśmy działania wspierające wszystkie te części. Nasi pracownicy spotykają się też na wirtualnych sesjach z trenerami personalnymi lub na zajęciach z jogi czy zumby. Zaprosiliśmy ich również do udziału w wyzwaniu #BeActiveTogether. Poprzez aplikację mobilną dzielimy się aktywnościami sportowymi, pomysłami na smaczne i zdrowe dania oraz historiami i zdjęciami z podróży. Planujemy też wydać książkę kucharską Accenture i dziennik z kwarantanny. Wszyscy pracownicy Accenture na świecie mają także bezpłatny dostęp do aplikacji Headspace, która wspiera medytację, sen i uczy koncentracji.
Agnieszka Pocztowska
dyrektor generalna Shell Business Operations
Kraków (Shell Polska)
Biura Shella w Polsce od 16 marca przeniosły się w większości do modelu pracy zdalnej. Nasze procesy biznesowe funkcjonują płynnie i bez zakłóceń. Pomogły w tym doświadczenia wynikające z międzynarodowego charakteru działalności, w tym realizacji globalnych projektów. Narzędzia pracy zdalnej były w Shellu stosowane od lat, a oprogramowanie i systemy już przed pandemią były do niej dostosowane. Wiedzieliśmy też, że długotrwała praca z domu po jakimś czasie może mieć negatywny wpływ na zdrowie psychiczne. Dlatego rozszerzyliśmy programy Shella wspierające zdrowie psychiczne i radzenie sobie ze stresem. Przeprowadzamy warsztaty online dla liderów z zakresu efektywnego przywództwa w wirtualnych zespołach oraz wspierania pracowników w zarządzaniu emocjami. Ponadto swoją praktyką dzielą się doświadczeni liderzy Shella, którzy mają szerokie doświadczenia w pracy w wirtualnych zespołach. Nasi pracownicy mają możliwość uczestnictwa w webinariach dotyczących radzenia sobie ze stresem i niepokojem. Na ich rzecz działa także program indywidualnego wsparcia (Employee Assistance Program), w ramach którego psycholodzy
i coachowie wspierają zespół w trudnych sytuacjach życiowych.
Iwona Szmitkowska
prezes Work Service
Do przejścia na system pracy zdalnej przygotowywaliśmy się już od połowy lutego. Objął on 80 proc. pracowników biurowych. Pozostali pracują najczęściej w systemie mieszanym – dyżurują w biurze lub oddziale naprzemiennie z pracą zdalną. Zmiana została wdrożona sprawnie. Nie bez znaczenia był fakt, że mobilność zawsze była ważnym elementem ekosystemu Work Service. Nasz system informatyczny był już dostosowany do potrzeb użytkowników pracujących z dowolnego miejsca świata – wykorzystywana przez nas platforma umożliwia kontakty audio i wideo dowolnych grup pracowników, zapewnia miejsce na wspólne przetwarzanie plików z danymi. W nowych warunkach bardzo przydatny okazał się nasz Plan Ciągłości Działania, który zabezpiecza utrzymanie ciągłości procesów biznesowych. W sprawnym przestawieniu się na pracę zdalną pomogły również szybkie szkolenia dotyczące platformy komunikacyjnej i zdalnego środowiska pracy. Menedżerowie mogli też liczyć na wsparcie w zakresie zarządzania zespołem w trybie pracy zdalnej. Dodatkowo otworzyły się możliwości intensyfikacji szkoleń zdalnych na potrzeby operacyjne. Webinaria i szkolenia online przeżywają duży wzrost zainteresowania także u nas.
Marcin Urbańczyk
General Manager OLX Group Poland
Jesteśmy częścią globalnej firmy technologicznej, dla której praca na odległość nie jest nowością. Już przed pandemią koronawirusa mieliśmy elastyczne podejście do zdalnej formy realizowania zadań i często z niej korzystaliśmy. Pomimo to operacja dotycząca przeniesienia na home office zespołu liczącego w Polsce ponad 500 osób była wyzwaniem. W Grupie OLX z domu pracują dzisiaj wszyscy, w tym zespół IT, zespoły handlowe i sprzedażowe. Zanim podjęliśmy tę decyzję, przeprowadziliśmy próbę generalną polegającą na sprawdzeniu, czy każdy może pracować z domu, czy ma w pełni sprawny służbowy sprzęt. Osoby, które miały problemy z domowym internetem, otrzymały wsparcie techniczne. Na prośbę pracowników z biura wypożyczamy im do domu oświetlenie czy ergonomiczne meble. Tryb pracy zdalnej działa, czego dowodem mogą być zarówno ponad 500-osobowe wirtualne spotkania, jak i integracje w trybie online organizowane
w mniejszych zespołach po godzinach pracy. Każdy z menedżerów jest w stałym kontakcie ze swoimi zespołami, dba o to, by były one poinformowane o bieżącej sytuacji firmy i o planach na najbliższą przyszłość.