W 2025 r. przedsiębiorstwa będą umieszczać w chmurze już 60 proc. ogółu swoich cyfrowych informacji – szacują eksperci. Przedstawiciele biznesu zgodnie deklarują, że ich wydatki na nowe technologie rosną. Firmy, które planują zmniejszać stopień wydatków na chmurę, stanowią jednoprocentowy margines – wynika z badania IDG Poland i firmy Oktawave.
Co daje chmura? Możliwość optymalizacji kosztów i procesów IT oraz wysoką skalowalność rozwiązań – to tylko niektóre z korzyści.
Nie ma odwrotu
Dla firmy, która chce budować swoją przewagę dzięki technologii, pytanie o zastosowanie chmury nie brzmi „czy?”, ale „w jakim zakresie?” Do tej pory głównym problemem we wprowadzaniu innowacji w IT była konieczność inwestowania w infrastrukturę.
– Im bardziej zaawansowane rozwiązania, tym większa potrzebna moc obliczeniowa, a tym samym nowszy i droższy sprzęt. W efekcie mniejsze firmy bez kapitału pozostawały często w sferze analogowych technologii, a innowacje były domeną największych graczy – komentuje Marcin Zmaczyński, dyrektor marketingu w Aruba Cloud Polska. Dodaje, że zasługą chmury jest demokratyzacja tych procesów. Obecnie rozwiązania bazujące na infrastrukturze o zaawansowanych parametrach są w zasięgu kilku kliknięć. To szczególnie ważne w dobie wdrażania rozwiązań z zakresu Przemysłu 4.0, który opiera się na zbieraniu, przetwarzaniu i analizie danych. W chmurze firmy mają nie tylko dostęp do nieograniczonego ich wolumenu, ale także otrzymują gotowe narzędzia do ich przetwarzania.