Prognozy IDC: w Polsce wydatki na usługi w chmurze sięgną w tym roku około 411 mln dol.

Publikacja: 10.10.2019 15:20

O 26,6 proc. do 352,5 mln dol. wzrosły w 2018 roku wydatki administracji publicznej, przedsiębiorstw i osób prywatnych na usług świadczone przy pomocy tzw. chmury obliczeniowej – wynika z najnowszego raportu firmy analitycznej IDC.

Tym samym, jak podkreślają autorzy dorocznego raportu, w minionym roku usługi w chmurze stanowiły jeden z najbardziej dynamicznych obszarów polskiego rynku informatycznego, rosnąc kilkakrotnie szybciej niż tradycyjne obszary.

Z raportu wynika także, że polski rynek usług w chmurze jest w dalszym ciągu zdominowany przez tzw. chmurę publiczną, czyli usługi oferowane z wykorzystaniem publicznej sieci internetu i dostępne dla każdego.

Stanowiła ona  91,9 proc. całego rynku usług w chmurze po tym jak wydatki na publiczne usługi w chmurze wzrosły o 27,3 proc. do 299,15 mln dol..

W rynku chmury publicznej największy udział w 2018 r. miała kategoria oprogramowanie jako usługa (SaaS) – 64,8 proc., następnie infrastruktura jako usługa (IaaS) – 22,5 proc., a jako trzecia była platforma jako usługa (PaaS) – 12,7 proc..

– Hybrydyzacja technologii informatycznych wykorzystywanych przez klientów będzie kontynuowana, a strategie multi-cloud będą odgrywać coraz większą rolę. Popyt na złożone, ale elastyczne środowiska IT będzie rósł. Do tego wszystkiego przyczynią się edge comupting, mikrousługi i funkcje bezserwerowe . Klienci będą potrzebowali stałego doradztwa i pomocy w rozwijaniu i utrzymywaniu złożonych środowisk, na które składają się tradycyjne rozwiązania lokalowe, usługi zlecane przez firmy zewnętrzne oraz usługi w chmurze. Dostawcy będą musieli utrzymywać zespoły ekspertów lub budować silne sieci partnerskie, aby oferować takie usługi  – uważa Ewa Zborowska, analityk IDC.

Największy udział w rynku polskiej chmury mają międzynarodowe korporacje, takie jak Microsoft, AWS i Google. Jak przekonuje IDC, to globalny trend.  Prognozy mówią, że w najbliższych latach, udział 3-4 gigantów przekroczy 50 proc. wartości całego rynku chmury publicznej.

– Dla pozostałych graczy oznacza to konieczność bardziej zaciętej walki o klientów lub potrzebę znalezienia niszowej, wyjątkowej oferty, która nie będzie konkurować z ofertą największych dostawców. Druga droga, choć bardzo kusząca, wiąże się jednak z dużym wysiłkiem i ryzykiem  – uważa Ewa Zborowska.

Najchętniej po usługi w chmurze sięgają firmy produkcyjne, handel detaliczny i hurtowy, czy telekomunikacja oraz media – wynika z danych IDC.

IDC ostrożnie prognozuje, że w tym roku wydatki na publiczne i prywatne usługi w chmurze w Polsce wzrosną o 16,8 proc. (czyli do około 411 mln dol.), a do 2023 r. będą rosły średnio co roku o 15,7 proc..

„Rynek będzie nadal zdominowany przez rozwiązania SaaS. Oferta PaaS będzie stopniowo zwiększać swój udział kosztem rynku IaaS. Niemniej jednak, IaaS pozostanie drugim co do wielkości rynkiem chmur w okresie objętym prognozą” – uważają eksperci IDC.

IDC spodziewa się, że ciągły rozwój rynku usług dostępnych w chmurze będzie przyczyniał się do dalszego zainteresowania usługami doradztwa i pomocy ze strony dostawców i ich partnerów.

O 26,6 proc. do 352,5 mln dol. wzrosły w 2018 roku wydatki administracji publicznej, przedsiębiorstw i osób prywatnych na usług świadczone przy pomocy tzw. chmury obliczeniowej – wynika z najnowszego raportu firmy analitycznej IDC.

Tym samym, jak podkreślają autorzy dorocznego raportu, w minionym roku usługi w chmurze stanowiły jeden z najbardziej dynamicznych obszarów polskiego rynku informatycznego, rosnąc kilkakrotnie szybciej niż tradycyjne obszary.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu