Cyfrowa rewolucja zmienia praktycznie wszystkie branże, a transport jest jedną z nich. Automatyzacja procesów, wnioskowanie na podstawie dużych zbiorów danych, kontrola przepływu informacji i dokumentów – to tylko przykłady rozwiązań, które przynoszą wymierne korzyści. Optymalizacja przekłada się na niższe koszty, lepszą efektywność i większe zadowolenie pasażerów.
Kolejną z korzyści, płynącą z cyfryzacji w transporcie, jest wzrost bezpieczeństwa.
Na tropie awarii
Wiele tego typu innowacji wdrażanych jest poza wzrokiem pasażera. Przykładem może być rozwiązanie PKP Energetyki, która dba o bezawaryjność sieci trakcyjnej. Mowa o aplikacji PKPE24, wspierającej przepływ informacji i usprawniającej proces wykrywania i usuwania usterek, które mogą przerodzić się w poważne awarie. – Rozwiązanie to polega na szybkiej, dwustronnej komunikacji pomiędzy zgłaszającym usterkę (PKP PLK) a serwisem (PKP Energetyka). Powstało przy bardzo bliskiej współpracy obu podmiotów – wyjaśnia Tomasz Besztak, dyrektor Departamentu Kontraktacji Umów Utrzymaniowych.
Dodaje, że komunikacja w postaci dokumentacji zdjęciowej problemu, a potem jego rozwiązania, jest automatycznie przekazywana pomiędzy stronami. Dzięki temu czas potrzebny na przekazanie informacji, a co za tym idzie, całej interwencji, znacznie się skrócił. Z rozwiązania korzysta obecnie 414 osób: 201 pracowników PKP Energetyka i 203 z PKP PLK.
Dzięki tym innowacjom od 2015 roku liczba awarii na sieci trakcyjnej spadła 10-krotnie. Oznacza to, że pasażerowie zaoszczędzili prawie 40 tysięcy minut, które jeszcze trzy lata temu spędzali w opóźnionych – ze względu na uszkodzenie trakcji – pociągach