Krajobraz IT w firmach szybko ewoluuje, wciąż pojawiają się innowacyjne rozwiązania, które pozwalają uzyskać większą konkurencyjność i ułatwiają prowadzenie biznesu. Należy jednak pamiętać, że narzędzia te mają wpływ na procesy, zachowanie ludzi i sposób ich pracy, a zatem ich wprowadzenie to zawsze mniejsza lub większa rewolucja. Jak podaje firma konsultingowa EY, aż 70 proc. zmian w organizacji jest źle przeprowadzonych i nie przynosi oczekiwanych rezultatów. To z kolei generuje frustracje, zniechęcenie i negatywne nastawienie pracowników do sytuacji. – Wdrożenie planu zarządzania zmianą pozwala ograniczyć stres i opór przed nowym rozwiązaniem oraz nowymi zasadami działania organizacji – mówi Michał Sarna, Change Manager w projekcie HSD, Hicron. – Dzięki Change Management zmiana status quo nikogo nie zaskoczy, bo wszyscy zainteresowani będą na nią przygotowani.
A zatem firmy muszą otwarcie informować pracowników o swoich planach, by rozumieli powody wdrażania nowych projektów i programów. Dobrze poinformowany zespół zamiast postrzegać zmianę jako zakłócenie, zacznie ją traktować jako szansę na rozwój.
Dlaczego HSD?
Jako przykład realizacji projektu wraz ze strategią zarządzania zmianą może posłużyć Hicron Service Desk (HSD). Uruchomiony w lutym 2021 roku system klasy ITSM (IT Service Management) oparty jest na narzędziach firmy Atlassian. Pozwala on klientom, którzy korzystają z usług wsparcia Hicron, zgłaszać zarówno problemy, jakie napotykają użytkując oprogramowanie SAP, jak i propozycje prac rozwojowych, związanych z uruchamianiem nowych procesów i funkcjonalności. – W momencie startu platforma HSD obsługiwała 50 klientów z 16 krajów. Przez pierwsze dwa miesiące trafiło tu 2500 zgłoszeń i oczekuje się, że rocznie będzie ich wpływać ok. 14 tys. – przewiduje Michał Sarna.
Platforma ma przejrzysty interfejs graficzny, co bardzo ułatwia komunikację między klientami i konsultantami. Zakładanie zgłoszeń jest proste, a co istotne, widoczny jest od razu rodzaj i zakres umowy SLA (Service Level Agreement), definiujący czas reakcji na incydent i czas jego rozwiązania. Pozwala to na szybkie ustalenie priorytetów. Również sam klient może określić na podstawie dwóch dostępnych parametrów, „pilności” i „wpływu”, jak istotny dla działania organizacji jest zgłaszany przez niego problem. Na przykład, jeśli klient poinformuje, że przestała działać funkcja w krytycznym procesie biznesowym, związanym na przykład z dostawami towarów, może tę informację uzupełnić wskaźnikiem wpływu, czyli pokazać, jak incydent rzutuje na działanie organizacji.
Platforma umożliwia śledzenie i zarządzanie wszystkimi zgłoszeniami, jednocześnie optymalizując komunikację między konsultantami a użytkownikami.