Polacy zbyt chętnie odkrywają się w sieci

Choć tyle się mówi o prywatności w sieci, to połowa badanych może zdradzić datę urodzenia,
a większość płeć i hobby.

Publikacja: 05.02.2019 22:13

Dane
o użytkownikach płyną szerokim strumieniem do dziesiątków, jeśli nie setek, firm biorących udzi

Dane o użytkownikach płyną szerokim strumieniem do dziesiątków, jeśli nie setek, firm biorących udział w licytacji

Foto: shutterstock

Wyniki badania konsumenckiego SMSAPI przeprowadzonego przez Agencję Badawczą Biostat pokazują, że choć jednym z głośniejszych tematów minionego roku była kwestia prywatności w sieci i administrowania przez firmy danymi osobowymi klientów, to Polacy nadal podchodzą do tej kwestii w sposób bardzo otwarty.

80,8 proc. nie ma problemów z podawaniem informacji o swojej płci, a 76 proc. – adresu e-mailowego. 56,8 proc. chętnie podaje swoje zainteresowania, a 46,4 proc. także datę urodzenia. Numer telefonu ujawnia już 35,4 proc., a miejsce zamieszkania nieco ponad co czwarty. Jest jednak wyjątek. O zarobkach informację przekazuje już tylko 8,5 proc. badanych.

80,8 proc. Polaków nie ma problemów z podawaniem informacji o swojej płci, a 76 proc. – adresu e-mailowego

– Myśląc o danych osobowych, mamy jeszcze w głowie schematy, np. dowód osobisty, a w nim imię, nazwisko, adres, data urodzenia, kolor oczu i znaki szczególne. Dla firm często nasze nazwisko jest nieistotne, podczas gdy imię w wołaczu dodawane najczęściej na początku wiadomości zwiększa zainteresowanie odbiorców – mówi Andrzej Ogonowski z SMSAPI . – Naprawdę cenny jest adres e-mailowy czy numer telefonu, gdyż tymi kanałami marki mogą najskuteczniej do nas docierać. Prosząc o fizyczny adres, nie zamierzają nachodzić nas w domu ani przesyłać tony ulotek. Zależy im zwykle na ustaleniu, jak daleko mamy do najbliższego lokalu, i przyporządkowaniu do kategorii – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Skargi na Google. Wiedzą o nas zdecydowanie za dużo

– Internauci naprawdę wierzą, że dbają o zachowanie prywatności, i szczerze na to pytanie odpowiadają, niemniej często deklaracje rozmijają się z praktyką – mówi Jan Zając, prezes Sotrender, wykładowca na Wydziale Psychologii UW. – Marki, które chcą być fair, muszą jasno komunikować, jakie dane są im niezbędne, by zrealizować transakcję czy wykonać inne działanie, a jaki fragment prywatności możemy oddać opcjonalnie i na co możemy liczyć – dodaje.

IT

Wyniki badania konsumenckiego SMSAPI przeprowadzonego przez Agencję Badawczą Biostat pokazują, że choć jednym z głośniejszych tematów minionego roku była kwestia prywatności w sieci i administrowania przez firmy danymi osobowymi klientów, to Polacy nadal podchodzą do tej kwestii w sposób bardzo otwarty.

80,8 proc. nie ma problemów z podawaniem informacji o swojej płci, a 76 proc. – adresu e-mailowego. 56,8 proc. chętnie podaje swoje zainteresowania, a 46,4 proc. także datę urodzenia. Numer telefonu ujawnia już 35,4 proc., a miejsce zamieszkania nieco ponad co czwarty. Jest jednak wyjątek. O zarobkach informację przekazuje już tylko 8,5 proc. badanych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Zabezpieczenia telefonu zamachowca złamano w 40 minut. FBI ma nowe narzędzie
IT
Straty są potężne. Trwa usuwanie szkód po globalnej awarii systemu Windows
IT
Potężne skutki awarii CrowdStrike`a, która zablokowała Windows. Świat wstaje z kolan
IT
Co wiemy o CrowdStrike, firmie winnej wielkiej awarii Windows. Czeka ją trudny czas
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał Promocyjny
Czy AI może stworzyć stronę internetową?