Jak wskazuje raport „E-Commerce w Polsce 2022” opracowany przez Gemius wspólnie z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, odsetek internautów, którzy deklarują zakupy w sieci, ustabilizował się i wynosi 77%. Największym zainteresowaniem cieszą się polskie strony e-sklepów (75%). Wśród urządzeń do e-zakupów dominują smartfony (75%) oraz laptopy (73%).
Wraz z utrzymującą się popularnością, branża e-commerce powinna zadbać również o wydajność swoich serwisów. Jak wskazują analizy GFT, międzynarodowej firmy IT – polskie sklepy nadal mają duży potencjał do poprawy, a co za tym idzie, możliwość zwiększenia zysków. Na 76 stron firm przodujących na rynku e-commerce w Polsce tylko 20 z nich osiągnęło wyniki performance na średnim poziomie. Aż 38 stron zostało zakwalifikowanych jako niezadowalające pod względem wydajności, co bezpośrednio wpływa na odczucia użytkowników.
Czym jest optymalizacja stron?
Pod pojęciem optymalizacji kryje się szereg działań pomagających poprawić pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach, tak by była pierwszym wyborem dla grupy docelowej. Wśród nich zalicza się także poprawę jakości witryny i korzystania z niej w zakresie User Experience (UX). Z badań Google wynika, że 53% odwiedzin jest porzucanych, jeśli czas ładowania strony trwa więcej niż 3 sekundy. W handlu detalicznym każda sekunda opóźnienia we wczytywaniu witryny powoduje spadek konwersji o nawet 20%. Dzięki wzrostowi wydajności strony jest ona w stanie generować więcej ruchu, co wpływa na zwiększenie widoczności marki, budowę jej profesjonalnego wizerunku, aż wreszcie – potencjalnych zysków firmy.
Na co najpierw zwrócić uwagę?
Firmy, które chcą poprawić swoją obecność w sieci i usprawnić wyniki e-commerce powinny w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii. By poprawić performance witryny należy przeanalizować liczbę elementów w strukturze strony, czyli tzw. DOM (Document Object Model). Wydajność witryny jest zależna między innymi od jej wielkości oraz liczby komponentów w e-sklepie – im mniej, tym strona funkcjonuje sprawniej.
Obok elementów strony warto także zwrócić uwagę na wielkość zasobów: plików JavaScript, styli CSS, rozmiarów i formatów grafik czy zdjęć, a także na czas ładowania niektórych z nich. Opóźnione ładowanie, czyli zastosowanie techniki tzw. lazy loadingu znacznie poprawia performance strony. Warto zastanowić się również nad ilością, wielkością oraz potrzebą używanych bibliotek z zewnętrznych źródeł. Istotna jest także liczba zapytań API po stronie e-sklepu oraz ich rozmiar.