Ostatni kwartał ub.r. był dla polskiego rynku kolejny raz bardzo ciekawy ze względu na roszady na podium. Stało się to, co zapowiadaliśmy kilka miesięcy temu. Pierwsze miejsce nadal należy do Samsunga (32,3 proc., czyli o 3,3 pkt. proc. mniej niż w rok wcześniej i sporo mniej niż w rekordowym II kw. ub.r.). Za to drugie miejsce zdobyła tym razem chińska firma Xiaomi, producent zarówno smartfonów, jak i innych urządzeń elektroniki konsumenckiej i małego RTV/AGD. Zanosiło się na to już w III kwartale tego roku.
IDC analizuje tzw. rynek „sell-in”, czyli dostawy producentów do sklepów i salonów operatorskich. Ich wielkość wynika z zamówień dystrybutorów, czyli popytu na urządzenia. Jest ona zależna od oceny chłonności rynku, czyli szacunków, ile urządzeń się sprzeda, dlatego warto śledzić te dane.
Walka chińskich marek
Xiaomi, które rozwija sieć sklepów i walczy o konsumentów ceną, z udziałem w wysokości 22,9 proc. zdystansowało Huawei, który traci udziały w rynku za sprawą kłopotów ze współpracą z Google (najnowsze aparaty nie mają wsparcia systemu Android i flagowych aplikacji amerykańskiego potentata).
CZYTAJ TAKŻE: Polski rynek smartfonów: Huawei pierwszy raz numerem jeden w kwartale
Udział Huawei, który zupełnie niedawno aspirował do miana lidera polskiego rynku smartów, wyniósł w IV kw. 2019 r. 20,6 proc. wobec 23,5 proc. w III kw. ub.r.. Z porównaniu z IV kw. 2018 r. obniżył się o 12,6 pkt. proc.