Interaktywne tablice w salach konferencyjnych, dotykowe ekrany informacyjne w recepcji oraz centrum zarządzania hotelowym pokojem z poziomu telewizora – goście coraz częściej szukają miejsc wyposażonych w systemy digital signage.
Goszcząc w hotelach, coraz większą wagę przywiązujemy do nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Stają się one nie tylko elementem podnoszącym standard i wygodę miejsca noclegowego, ale też nierzadko są jednym z kluczowych warunków wyboru przez klienta danego obiektu.
– W dobie internetu i cyfryzacji, gdy wiele czynności wykonujemy za pośrednictwem smartfona, oczekujemy, że w ten sam sposób będziemy mogli korzystać z udogodnień oferowanych przez hotel – mówi Mikołaj Bobiński, dyrektor sprzedaży Dywizji IT w Samsung Polska.
Sterowanie hotelowym internetem rzeczy
Polacy w hotelach cztero- i pięciogwiazdkowych nocują zazwyczaj kilka razy w roku, dlatego tak ważne jest, aby hotel pozostawiał dobre wrażenie. Takowe mogą zapewnić najnowsze technologie.
Z badań przeprowadzonych przez Samsunga wynika, że takie obiekty odwiedzamy od jednego do nawet ośmiu razy w roku (53,4 proc. ankietowanych gości hotelowych robi to służbowo, a 68,4 proc. – prywatnie). Przywozimy ze sobą zazwyczaj smartfon (tak deklaruje 75 proc. respondentów), laptop (65 proc.), słuchawki (53 proc.), a także powerbank (45 proc.), tablet (40 proc.) oraz internet mobilny (31 proc.) i router wi-fi (16 proc.). Jak tłumaczy Mikołaj Bobiński, to pokazuje, że jesteśmy przyzwyczajeni do technologii i chcemy z nich korzystać w każdej sytuacji, również w hotelu. – Jesteśmy społeczeństwem bardziej mobilnym niż kiedyś i chętnie korzystającym z rozwiązań ułatwiających życie, niezależnie od tego, czy udajemy się w wyjazd służbowy czy prywatny. Hotele powinny brać to pod uwagę, dostosowując swoją ofertę – przekonuje.
Według niego hotele akurat są obiektami, w których różnego rodzaju nowoczesne rozwiązania technologiczne świetnie się sprawdzają.
– Wskazać można rozwiązania z zakresu internetu rzeczy, którymi można sterować z poziomu jednego ekranu. Może to być na przykład ekran telewizora, który z reguły jest centralnym punktem każdego pokoju. To za jego pośrednictwem można kontrolować środowisko bezpośrednio w naszym otoczeniu: od klimatyzacji i oświetlenia, przez rolety w oknach, budzik, po zamawianie dodatkowych usług, takich jak sprzątanie czy pranie – wylicza dyrektor sprzedaży Dywizji IT w Samsung Polska.
Służbowa prezentacja i Netflix ze smartfonu
Eksperci wskazują, że pokojowy ekran, jego jakość i funkcjonalność, to jeden z tych elementów, które najwięcej mówią o ekskluzywności danego pomieszczenia. I coraz rzadziej ów ekran wykorzystywany jest wyłącznie do oglądania telewizji. – Wielu klientów hoteli, zamiast typowej telewizji, woli oglądać własne filmy i programy. Nasze urządzenia umożliwiają gościom wyświetlanie treści, np. Netflixa, czy też strumieniowanie muzyki wprost ze smartfona – wyjaśnia Bobiński.
Z badań wynika, że z takiego rozwiązania chciałoby korzystać 80 proc. gości. Zaoferowaniem takich możliwości interesują się już nie tylko cztero- i pięciogwiazdkowe obiekty. Jak dodaje przedstawiciel Samsung Polska, coraz częściej sięgają po nie hotele nieco niżej skategoryzowane. Zaznacza przy tym, że zakup tego typu nowoczesnych urządzeń jest możliwy i nie wymaga dodatkowych inwestycji, ponieważ można go zainstalować przy okazji okresowej wymiany sprzętu, gdyż szacuje się, iż cykl życia takich ekranów w hotelu sięga z reguły pięciu lat.
– Ale hotele stawiają nie tylko na telewizory. W ekrany informacyjne wyposażają też recepcje, a sale konferencyjne w interaktywne tablice – podkreśla nasz rozmówca. – Na tych pierwszych można wyświetlać treści o ofercie hotelu czy atrakcjach okolicy – kontynuuje.
Aż 32 proc. badanych zwraca uwagę na ekrany zlokalizowane w lobby. To istotny potencjał. Tym bardziej że 82 proc. tych osób dostrzega możliwość wykorzystania ekranu dotykowego w holu w celu znalezienia pomysłu na spędzenie wolnego czasu poza hotelem. Z kolei ekrany w salach konferencyjnych mogą być wykorzystywane przez gości przebywających tam służbowo do telekonferencji czy prezentacji (chęć taką deklaruje 70 proc. ankietowanych).
Telewizor w centrum uwagi
Z analizy preferencji gości wynika, że osoby nocujące w hotelach oczekują łatwej i intuicyjnej obsługi dostępnych urządzeń – a tymi udogodnieniami można zarządzać z poziomu telewizorów „smart”. 78 proc. respondentów chciałoby korzystać z telewizora do zamawiania usług hotelowych (78 proc.), a 84 proc. – sterować oświetleniem i temperaturą z poziomu smartfona.
Badania przeprowadzone przez Samsunga pokazują, że wśród sprzętów, jakie Polacy najczęściej zauważają w hotelach, są właśnie telewizory (88 proc. wskazań), a ponadto również router wi-fi (75 proc.), panel dotykowy do sterowania klimatyzacją lub oświetleniem (40 proc.) i oczyszczacz powietrza (39 proc.).
Wprowadzenie takich nowoczesnych rozwiązań to dla hoteli okazja do poprawy postrzegania ich przez klientów. Obiekty, które wykorzystują nowe technologie, oceniane są jako nowoczesne (93,3 proc.) i luksusowe (92,6 proc.).
Materiał powstał we współpracy z firmą Samsung
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.