Tylko 3,9 proc. klientów spróbowało podłączyć do internetu sprzęt AGD, termostat czy system bezpieczeństwa. To słaby wynik w UE, ale zainteresowanie takimi rozwiązaniami rośnie dwucyfrowo.
Z danych Eurostatu wynika, że zainteresowanie konsumentów technologią smart Home jest jednym z najniższych w Europie i większość państw nawet naszego regionu może pochwalić się wyższymi wskaźnikami. Nie mówiąc już o krajach skandynawskich, gdzie nawet co piąty dom korzysta już z tej technologii. Smart Home umożliwia sterowanie i zarządzanie na odległość choćby systemami centralnego ogrzewania, klimatyzacją czy oświetleniem jak i zabezpieczeniami antywłamaniowymi po sprzęt AGD. Można to robić za pośrednictwem smartfonów czy asystentów głosowych.
CZYTAJ TAKŻE: Giganci łączą siły na rynku smart home
Rynek takich rozwiązań na świecie rozwija się bardzo szybko. W 2019 r. szacowano, że takie rozwiązania funkcjonują już w 213 mln domów na świecie, a wydatki na technologię smart Home wynosiły 108 mld dol. W 2023 r. kwota ma wynosić już 155 mld dol, a korzystać z niej ma niemal 300 mln domów – wynika z raportu firmy Strategy Analytics.
Choć statystyki są dla Polski póki co dość bezwzględne to jednak uczestnicy tego rynku potwierdzają iż zainteresowanie takimi rozwiązaniami rośnie szybko. – Rynek domów inteligentnych wzrasta w tempie dwucyfrowym rok do roku. Zainteresowanie zauważamy przede wszystkim w dwóch różnych grupach klientów: wśród adeptów sztuki smart, którzy decydują się na pojedyncze rozwiązania, jak sterowanie ogrzewaniem czy oświetleniem oraz wśród ludzi w pełni zdigitalizowanych, którzy korzystają z połączonych rozwiązań, sterują bramami i roletami z aplikacji w smartfonie czy nawet głosowo – mówi Radosław Borkowski, dyrektor zarządzający Somfy Polska. – Przede wszystkim coraz lepiej zdajemy sobie sprawę z korzyści, które smart technologie mogą wprowadzić do naszego życia. Ze względu na modułową budowę systemu smart home, który możemy realizować stopniowo, a etapy inwestycji dostosować do potrzeb i możliwości. Rozwiązania smart stają się standardem i są wprowadzane również do stałej oferty deweloperów – dodaje.
Dzięki zastosowaniu rozwiązań smart można zminimalizować koszty codziennej eksploatacji domu czy mieszkania
Somfy współpracuje choćby z Echo Investment, a jak podkreśla firma inteligentne rozwiązania stają się coraz bardziej dostępne również cenowo, a dzięki ich zastosowaniu można zminimalizować koszty codziennej eksploatacji domu czy mieszkania, bo inteligentny dom dostosowuje zużycie energii do faktycznych potrzeb i trybu życia.
Producenci sprzętu także rozwijają ofertę tego typu rozwiązań. – Zapewniamy kompleksowe wyposażenie inteligentnego domu – od urządzeń AGD podłączonych do sieci, poprzez telewizory i smartfony, z których można monitorować i kontrolować pracę wszystkich urządzeń po asystenta głosowego Bixby. W 2020 roku wprowadzimy też na polski rynek sensory Samsung SmartThings – mówi Piotr Stelmachów, Head of Consumer Electronics Division, Samsung Electronics Polska.
CZYTAJ TAKŻE: Smart home w Polsce wciąż czeka na boom
– To urządzenia, które pozwalają zdalnie sterować np. światłem oraz temperaturą w domu czy czujniki ruchu, które powiadomią nas o intruzie w domu w czasie naszej nieobecności. Samsung Smart Home to idea, którą rozwijamy i poszerzamy gamę produktów, które mogą sprawić, że codziennie obowiązki będą prostsze a my zawsze będziemy mieć kontrolę nad tym, co dzieje się w naszym domu, niezależnie od tego gdzie obecnie przebywamy – dodaje.

Także sprzedawcy widzą zainteresowanie konsumentów takimi rozwiązaniami. – Postęp technologiczny generuje nowe potrzeby. Technologią, której znaczenie w najbliższym czasie będzie rosło, jest internet rzeczy (IoT) i inteligentny dom. Konsumentom spodobała się koncepcja zdalnego kontrolowania urządzeń, również za pomocą głosu – mówi Alpay Güner, prezes MediaMarktSaturn Polska. – Dlatego duży potencjał rozwojowy mają urządzenia współpracujące ze smarfonem, m.in. wagi, oświetlenie, urządzenia małego AGD, inteligentne telewizory. Euro2020 z pewnością wpłynie na zainteresowanie klientów tą kategorią – dodaje.
CZYTAJ TAKŻE: Polacy otwierają się na inteligentny sprzęt. Czego oczekujemy?
– Mamy w ofercie piekarniki z funkcją smart, ale na razie nie planujemy rozszerzania takiej oferty na inne kategorie – mówi Robert Stobiński, członek zarządu Grupy Amica, odpowiedzialny za transformację cyfrową. – Obecnie taki sprzęt jest jednak zauważalnie droższy od modeli bez funkcji smart, co dla klientów jest na pewno barierą – dodaje.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.