Alexa powie jak się leczyć. Możesz pytać o wszystko

Brytyjski publiczny system opieki zdrowotnej NHS rozpoczyna współpracę z Amazonem. Ma ona ułatwić dostęp do eksperckich odpowiedzi na podstawowe pytania medyczne. Nie wszyscy są jednak z tej współpracy zadowoleni.

Publikacja: 15.07.2019 15:11

Alexa powie jak się leczyć. Możesz pytać o wszystko

Foto: Bloomberg

Umowa NHS z Amazonem obejmuje m.in. udzielanie porad medycznych przez inteligentnego asystenta Alexa – informuje portal The Verge. Brytyjski minister zdrowia Matt Hancock, ogłaszając początek współpracy poinformował, że użytkownicy urządzeń z asystentem Alexa będą mogli zadać pytania, np. „jak się leczy migrenę” lub „jakie są objawy grypy” i dostać odpowiedź odczytaną z oficjalnej strony internetowej służby zdrowia

NHS nie będzie rozdawał pacjentom urządzeń Amazona, ale umożliwiał dostęp tym, którzy już takie urządzenia mają. Do tego powstała specjalna, darmowa aplikacja – informuje dziennik „The Guardian”.

Czytaj także: Zegarek Amazona oceni nasz nastrój. I to wykorzysta

Współpraca Amazona z NHS budzi jednak obawy ekspertów z branży cyberbezpieczeństwa. Zdaniem niektórych analityków, cytowanych przez magazyn „Infosecurity Magazine” istnieje poważna obawa w kwestii zachowania prywatności pacjentów. Także prawnicy mają wątpliwości i podkreślają, że zarówno lekarze jak i pacjenci korzystający z porad zdrowotnych za pośrednictwem Alexa powinni być w przejrzysty sposób informowani o tym, jakie dane gromadzone są na ich temat oraz jak są przetwarzane i przechowywane.

Historia medyczna to najbardziej wrażliwe informacje na nasz temat. Z konkretnych zapytań i wyszukiwań można wyciągnąć wiele wniosków na temat stanu zdrowia każdego użytkownika Alexy. Zdaniem ekspertów absolutnie niezbędne są informacje jak Amazon zabezpiecza i chroni te dane.

Czytaj także: Pracownicy Amazona słyszą więcej niż myślisz

Brytyjskie media przypominają, że sam minister Hancock w przeszłości negatywnie wypowiadał się na temat urządzeń podobnych do Alexy, wielokrotnie podkreślając, że nie ma ich u siebie w domu i nie zamierza ich używać, m.in. by uniknąć ciągłego nagrywania swojego głosu.

Najwyraźniej minister zmienił zdanie, ponieważ teraz twierdzi, że wiele osób używa Alexy i miliony użytkowników zadają jej pytania medyczne. Hancock podkreślił, że współpraca NHS z Amazonem ma też przeciwdziałać rozpowszechnianiu się fałszywych informacji, które mogłyby być podawane przez niezdolne do oceny treści algorytmy sterujące urządzeniem. Dotyczy to na przykład szczepień. Według ministra wiele osób pyta urządzenie czy warto zaszczepić dziecko, dlatego też tak ważne jest – zdaniem ministra – by otrzymali najlepszą poradę lekarską, która mówi tak, zamiast wątpliwych porad, jakie pojawiają się w internecie na ten temat. Alexa będzie odpowiadać na pytania pacjentów czerpiąc informacje z takich źródeł jak baza danych amerykańskiej Mayo Clinic oraz WebMD.

Czytaj także: Chmura chroni nasze zdrowie

Ze współpracy zadowoleni są brytyjscy lekarze pierwszego kontaktu. Profesor Helen Stokes-Lampard, szefowa branżowej organizacji Royal College of General Practitioners, pisze The Verge, że jest to idealne rozwiązanie dla osób, które nie potrzebują wizyty u lekarza, których problemy medyczne są „niewielkie”. Wystarczy konsultacja zamiast czasochłonne wyjście do przychodni. Stokes-Lampard podkreśliła jednak, że porada musi być wysokiej jakości, by nie narazić na szwank zdrowia pacjentów.

Według szacunków z drugiego kwartału 2019 roku, urządzenia tego typu, co Alexa posiada około 11 proc. Brytyjczyków.

Umowa NHS z Amazonem obejmuje m.in. udzielanie porad medycznych przez inteligentnego asystenta Alexa – informuje portal The Verge. Brytyjski minister zdrowia Matt Hancock, ogłaszając początek współpracy poinformował, że użytkownicy urządzeń z asystentem Alexa będą mogli zadać pytania, np. „jak się leczy migrenę” lub „jakie są objawy grypy” i dostać odpowiedź odczytaną z oficjalnej strony internetowej służby zdrowia

NHS nie będzie rozdawał pacjentom urządzeń Amazona, ale umożliwiał dostęp tym, którzy już takie urządzenia mają. Do tego powstała specjalna, darmowa aplikacja – informuje dziennik „The Guardian”.

Pozostało 82% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Technologie
X – to ma być samolot przyszłości. Nie potrzebuje pasa startowego
Technologie
Polacy ratują Ziemię. Kluczowa misja kosmiczna z urządzeniem z Warszawy
Technologie
Rewolucyjny test wykryje zagrożenie zawałem serca. Jest tani i szybki
Materiał Partnera
Design thinking usprawnia wdrożenie sztucznej inteligencji
Technologie
Amerykański samolot może latać bez końca. Tak wygląda przyszłość lotnictwa?