Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie osiągnięcia w dziedzinie baterii zaprezentowały chińskie i koreańskie zespoły badawcze?
- W jaki sposób technologie baterii półprzewodnikowych mogą wpłynąć na zasięg pojazdów elektrycznych?
- Jakie plany dotyczące produkcji mają obecnie wiodący producenci w branży bateryjnej?
Chińscy badacze dokonali przełomu, który może zdefiniować na nowo rynek pojazdów elektrycznych i magazynów energii – stworzyli rozwiązanie oparte na fluorowanych elektrolitach żelowych głębokiego eutektycznego (DEGEs), które pozwala bateriom litowym zachować ponad 80 proc. pojemności energetycznej nawet po 2500 cyklach ładowania, przy łącznej stabilnej pracy przekraczającej 9000 godzin.
Naukowcy z Uniwersytetu Nankai wyniki swoich doświadczeń opisali na łamach prestiżowego magazynu „Journal of the American Chemical Society”. To może być przełom, choć to tylko jeden z wielu frontów globalnego wyścigu o dominację w technologiach energetycznych nowej generacji.
Nad czym pracują naukowcy?
Sercem innowacji jest związek 2,2,2-trifluoro-N-metyloacetamid. Wykorzystuje on elektroujemne właściwości fluoru do „budowy znacznie stabilniejszego interfejsu baterii”. Jak podkreślają badacze, rozwiązuje to fundamentalne problemy bezpieczeństwa tradycyjnych baterii litowych – przede wszystkim ryzyko wycieku, zapłonu oraz formowania się groźnych dendrytów podczas ładowania. Nowy system wykazał stabilność przez 300 cykli nawet w podwyższonej temperaturze 80°C. Dr Tianfei Liu z Nankai podkreślił, że „precyzyjne projektowanie molekularne” pozwoliło poprawić „trwałość cykliczną i bezpieczeństwo termiczne”.
Czytaj więcej
Sam się naprawia, działa jak bateria i pochłania CO₂. Odkrycie naukowców MIT może odmienić nie ty...