Reklama

Robot baristą i kelnerem. W pandemii gastronomia wkracza w nową erę

Koronawirus wydaje się znacząco przyspieszać automatyzację zajęć, które wydawałoby się, są jednak zarezerwowane dla ludzi.

Publikacja: 26.05.2020 12:46

Robot baristą i kelnerem. W pandemii gastronomia wkracza w nową erę

Foto: Paul Hanna/Bloomberg

Kawiarnia w Daejon, jednym z południowokoreańskich miast, ma nowego baristę i kelnera zarazem. Nie potrzebuje on przerw, nie podjada słodyczy dla klientów, ani nie potrzebuje kawy. W zamian potrzebuje prądu i okresowych przeglądów – jest robotem i pojawił się w ramach walki z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Zrobotyzowanie kawiarni nastąpiło mniej więcej w tym samym momencie, w którym Korea Południowa przechodzi od ostrych obostrzeń związanych z epidemią do czegoś, co rząd nazywa „zachowywaniem dystansu w życiu codziennym”.

CZYTAJ TAKŻE: Lekarz zawoła: Do nogi. Psy-roboty pomagają w walce z wirusem

Według producenta robota, firmy Vision Semicon, roboty mogą pomóc w zachowywaniu dystansowania społecznego. W przypadku kawiarni, w której wykonuje swoje obowiązki zautomatyzowany barista potrzebne było tylko takie zaaranżowanie ustawienia stolików, by umożliwić maszynie przemieszczanie się po lokalu. Robot nie potrzebuje wsparcia człowieka przy zbieraniu, wykonywaniu i dostarczaniu zamówień. Sam radzi sobie ze zrobieniem kawy czy herbaty, a nawet jest w stanie doradzić, by zamieszać napój w celu poprawienia smaku. Jedyny ludzki pracownik kawiarni zajmuje się uzupełnianiem składników, przygotowywaniem ciast i ciastek oraz sprzątaniem.

Producent, który robota wykonał wraz z jednym rządowych instytutów naukowych, stawia sobie za cel dostarczenie na rynek 30 podobnych maszyn do końca tego roku.

CZYTAJ TAKŻE: Robot zastąpi barmana. Szybszy i zawsze uprzejmy

Reklama
Reklama

– Roboty są fajne i było to wygodne, bo nie trzeba było iść po zamówione rzeczy. Ale równocześnie martwię się trochę o rynek pracy, bo moi przyjaciele dorabiają w kawiarniach a takie roboty zastąpią ludzi – powiedział agencji Reuters jeden z klientów, 23-letni student.

Automatyzacja obejmuje coraz więcej branż. Coraz lepsze oprogramowanie pozwala na efektywniejsze wykonywanie pracy przez roboty. W Japonii są już hotele, w których recepcję obsługują roboty, a na całym świecie funkcjonują wydajne linie produkcyjne obsługiwane przez znikomą liczbę ludzi. Automatyzacja procesów dotyka obsługi klienta w internecie – popularne chatboty w dużej mierze zastępują pracowników w prostych interakcjach z klientami. Robotyzacja gastronomii wydaje się więc logicznym następstwem. Pytanie czy spodoba się to klientom.

Technologie
Twórca iRobota nazywa wizję Muska „fantazją”. Ale Chiny już budują miasto maszyn
Technologie
Przełom w sztucznej inteligencji. Ten model AI przewiduje ludzkie działania
Technologie
Koniec zachwytów nad AI? Naukowcy zapowiadają na 2026 rok bolesne „sprawdzam"
Technologie
Dwunożny robot zastąpi żołnierza. Nowy gracz chce zrewolucjonizować pole walki
Technologie
Coraz więcej pracowników korzysta z AI. Oto zadania, do których najczęściej ją wykorzystują
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama