Departament Obrony Stanów Zjednoczonych ujawnił szczegóły projektu finansowanego przez Naval Research Laboratory, zakładające budowę nowego silnika hipersonicznego. Jak podaje Uniwersytet Centralnej Florydy (UCF). silnik mógłby umożliwić ultraszybkie podróże komercyjne i kosmiczne. Projekt badawczy, prowadzony przez badacza z UCF, teoretycznie mógłby pozwolić na lot z prędkością od 6 do 17 Machów. Byłoby to wystarczająco szybko, aby przemierzyć kontynentalne Stany Zjednoczone od wybrzeża do wybrzeża w mniej niż 30 minut.
Chociaż koncepcja technologii lotu hipersonicznego istnieje od lat 60. XX wieku, kraje takie jak USA, Rosja i Chiny ścigają się, aby ulepszyć swoje systemy w celu uzyskania bardziej wydajnego i mniej kosztownego lotu. W tym celu UCF otrzymał dotację NRL w wysokości 450 tys. dolarów na opracowanie silnika hipersonicznego, który może zoptymalizować wydajność poprzez zmianę konfiguracji w trakcie lotu.
Czytaj więcej
Pierwszy pilotowany lot samolotu elektrycznego napędzanego ciekłym wodorem miał właśnie miejsce w Europie, a jednym z pilotów był Polak. Taki napęd mogą mieć w przyszłości maszyny transoceaniczne i hipersoniczne.
- Większość silników hipersonicznych ma konstrukcję stałą ze względu na wymagające warunki lotu – mówi główny badacz projektu, Kareem Ahmed, profesor na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Lotniczej UCF. - Nasze badania pozwolą na wzrost wydajności dzięki konfigurowalnemu układowi silnika, który automatycznie optymalizuje swoje powierzchnie w celu maksymalizacji mocy, ciągu i odległości przesuwu, co jest pierwszym tego rodzaju rozwiązaniem w przypadku silników hipersonicznych – dodał.
Nowe silniki przyniosą rewolucję w przestworzach
- Kareem Ahmed jest czołowym badaczem w dziedzinie hiperdźwięków, który uzyskał pierwszą ustabilizowaną i trwałą falę detonacji rotacyjnej na potrzeby podróży hipersonicznych i kieruje projektem Departamentu Obrony USA o wartości 1,5 mln dol. w celu opracowania wysokowydajnych paliw do napędu hipersonicznego – wyjaśnia UCF.