Reklama

Naukowcy odkryli prawdziwą przyczynę starzenia. To nie „kumulacja uszkodzeń"

Naukowcy z Uniwersytetu w Newcastle twierdzą, że odkryli przyczynę starzenia się. Obalają przy tym 50-letnią, powszechnie uznaną teorię. Może to doprowadzić do opracowania terapii, które opóźniałyby lub odwróciły skutki starzenia się organizmów.

Publikacja: 20.09.2023 13:11

Nowa teoria podważa od dawna ugruntowane przekonanie o akumulacji uszkodzeń jako głównym czynniku st

Nowa teoria podważa od dawna ugruntowane przekonanie o akumulacji uszkodzeń jako głównym czynniku starzenia. Oparte na niej terapie mogą radykalnie wydłużyć życie

Foto: Adobe Stock

Od lat naukowcy badają, dlaczego ludzie się starzeją i czy można ten proces zatrzymać a nawet odwrócić. W 1977 roku Thomas Kirkwood opracował teorię starzenia się organizmów - disposable soma theory of aging. Zgodnie z teorią Kirkwooda długość życia podlega ewolucji, a starzenie się wynika z wyczerpywania się zasobów, które „natura” przyznała nam na rozmnażanie i utrzymanie ciała (somy) przy życiu, przy czym mechanizmy zapewniające przetrwanie oraz reprodukcję są energetycznie konkurencyjne. Teoria somy jednorazowej zdominowała gerontologię od prawie 50 lat.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Technologie
Tak „doktor Bot” leczy Polaków. Czy AI zastąpi lekarza?
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Technologie
ChatGPT, Gemini i inne boty AI to wyjątkowo groźne lizusy. Naukowcy biją na alarm
Technologie
Polskie firmy coraz częściej myślą o suwerenności cyfrowej
Technologie
Chiny szykują się do wojny przyszłości. Mózgiem ma być DeepSeek
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Technologie
Sztuczna inteligencja „pokochała” język polski? Wygrał w amerykańskich badaniach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama