Przy okazji niedawnego zwolnienia Sama Altmana z OpenAI (twórcy ChatGPT) ujawniono istnienie projektu o nazwie Q* (czyta się Qstar), który może być przełomem w pracach firmy nad tak generalną sztuczną inteligencją (AGI). OpenAI definiuje AGI jako autonomiczne systemy, które przewyższają człowieka w najbardziej wartościowych zadaniach, ale mogące wyrwać się spod kontroli. Według nieoficjalnych informacji zbliżenie się do takich możliwości technologii opracowywanej przez inżynierów tej firmy wywołało wielkie obawy zarządu i miało właśnie doprowadzić do zwolnienia Altmana (po 5-ciu dniach powrócił na stanowisko).

Czytaj więcej

„Zajęło mi kilka minut, by pozbyć się ego". Szef OpenAI o przewrocie w firmie

Tymczasem wizja stworzenie takiej tzw. superinteligencji może być wciąż odległa – tak przynajmniej twierdzą szefowie Microsoftu. Brad Smith z zarządu firmy, która finansuje OpenAI, jednoznacznie zaprzecza, by w spółce doszło do „niebezpiecznego przełomu” w tym zakresie. Jak powiedział w rozmowie z agencją Reuters, dziś nie ma mowy o szybkim zbudowaniu AGI. – Nie ma absolutnie żadnego prawdopodobieństwa, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy zobaczymy sytuację, w której komputery będą potężniejsze od ludzi – zapewnia. Jego zdaniem na taki rozwój technologii potrzebne są jeszcze długie lata, o ile nie dziesięciolecia. – Teraz nadszedł czas, aby skupić się na bezpieczeństwie – dodał Smith.

Jak okiełznać sztuczną inteligencję

Wiele państw skupia się obecnie na tworzeniu ram prawnych dla AI – tak jest nie tylko w Unii Europejskiej, gdzie powstaje AI Act, ale również w Stanach Zjednoczonych, a nawet Chinach. Niektórzy eksperci ostrzegają jednak, by paragrafami nie zahamować rozwoju tej technologii. Z takim apelem wystąpił właśnie m.in. pierwszy na świecie minister ds. sztucznej inteligencji. Chodzi o Omara Al-Olamę ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Przekonuje on, że nie ma powodu bać się AI. - Odrzucenie sztucznej inteligencji byłoby tak samo szkodliwe, jak odrzucenie prasy drukarskiej – stwierdził Al Olama, cytowany przez serwis Interesting Engineering.