W Japonii to już działa. Silnik rakiety kosmicznej napędzany krowim łajnem

Japoński start-up kosmiczny Interstellar Technologies przeprowadził pomyślny test prototypowego silnika rakietowego zasilanego ciekłym biometanem (LBM) pozyskiwanym z krowich odchodów. Rakiety mają startować już od 2025 roku.

Publikacja: 13.12.2023 13:17

W projekt zaangażowano lokalnych rolników, którzy wykorzystują w swych gospodarstwach sprzęt do prze

W projekt zaangażowano lokalnych rolników, którzy wykorzystują w swych gospodarstwach sprzęt do przekształcania odchodów bydlęcych w biogaz

Foto: Adobe Stock

Firma przeprowadziła serię „statycznych testów ogniowych” dla rakiety nośnej Zero w kompleksie startowym portu kosmicznego w Taiki na Hokkaido. Podczas eksperymentu silnik generował poziomy, niebiesko-pomarańczowy płomień przez około 10 sekund.

Jak podano w oficjalnym komunikacie, cytowanym przez portal Interesting Engineering, biometan pozyskiwano z krowiego łajna zebranego z lokalnych gospodarstw hodowlanych, co pokazuje jego potencjalne korzyści jako przyjaznego dla środowiska paliwa rakietowego.

Ekologiczne paliwo rakietowe

To ekologiczne paliwo rakietowe zostało opracowane we współpracy z japońską firmą Air Water. Grupa Air Water wdrożyła regionalny łańcuch dostaw o obiegu zamkniętym, którego centrum znajduje się na obszarze Hokkaido Tokachi, gdzie biogaz z odchodów zwierzęcych przetwarzany jest na LBM. W projekt zaangażowano lokalnych rolników, którzy wykorzystują w swych gospodarstwach sprzęt do przekształcania odchodów bydlęcych w biogaz. Następnie Air Water pozyskuje ten biogaz i przetwarza go na paliwo rakietowe.

Czytaj więcej

Nowy sposób na podbój kosmosu. Działa i katapulty mogą zastąpić rakiety

Oprócz ciekłego biometanu Zero wykorzystuje ciekły metan jako paliwo, co ma różne zalety. Należą do nich niski koszt, wydajność paliwowa, dostępność i wpływ na środowisko. Ciekły metan stał się preferowanym wyborem dla wielu firm kosmicznych, w tym SpaceX.

"Liczbę podzespołów zmniejszono do jednej dziesiątej w porównaniu z silnikami konwencjonalnymi, co zasadniczo obniżyło koszty produkcji silnika rakietowego, szacowane na połowę całkowitych wydatków” – czytamy w komunikacie prasowym. Wtryskiwacz czopowy dostarcza paliwa (paliwo płynne i utleniacz) do komory spalania silnika rakietowego w kontrolowany sposób.

Rakieta poleci w 2025 roku

Pomyślne testy stanowią ważny krok w stronę faktycznego wystrzelenia rakiety nośnej do 2025 r. Firma chce zaspokajać rosnące zapotrzebowanie na usługi wystrzeliwania małych satelitów na całym świecie, szczególnie w regionach Azji i Oceanii. Będzie mogła zaoferować konkurencyjne ceny.

Obornik mógłby znacząco przyczynić się do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Bydło uwalnia do atmosfery znaczne ilości metanu, gazu cieplarnianego, który przyczynia się do globalnego ocieplenia.

Firma przeprowadziła serię „statycznych testów ogniowych” dla rakiety nośnej Zero w kompleksie startowym portu kosmicznego w Taiki na Hokkaido. Podczas eksperymentu silnik generował poziomy, niebiesko-pomarańczowy płomień przez około 10 sekund.

Jak podano w oficjalnym komunikacie, cytowanym przez portal Interesting Engineering, biometan pozyskiwano z krowiego łajna zebranego z lokalnych gospodarstw hodowlanych, co pokazuje jego potencjalne korzyści jako przyjaznego dla środowiska paliwa rakietowego.

Pozostało 83% artykułu
Technologie
Sztuczna inteligencja rozgryzie emocje każdego. Nowa broń nie tylko dla sklepów
Technologie
Sztuczna inteligencja przerobi każdą książkę na bestseller i hit filmowy. Ma sposób
Technologie
Sztuczna inteligencja wskazała armii USA cele nalotów. To rewolucja na polu walki
Technologie
ChatGPT miesza na salach rozpraw. Sztuczna inteligencja znów pogrążyła prawników
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Technologie
Sztuczna inteligencja wchodzi do smartfonów. Przewidzi ruchy użytkownika
Technologie
Przełomowy system komunikacji od NASA. Ruchem oczu można sterować urządzeniami