W Japonii to już działa. Silnik rakiety kosmicznej napędzany krowim łajnem

Japoński start-up kosmiczny Interstellar Technologies przeprowadził pomyślny test prototypowego silnika rakietowego zasilanego ciekłym biometanem (LBM) pozyskiwanym z krowich odchodów. Rakiety mają startować już od 2025 roku.

Publikacja: 13.12.2023 13:17

W projekt zaangażowano lokalnych rolników, którzy wykorzystują w swych gospodarstwach sprzęt do prze

W projekt zaangażowano lokalnych rolników, którzy wykorzystują w swych gospodarstwach sprzęt do przekształcania odchodów bydlęcych w biogaz

Foto: Adobe Stock

Firma przeprowadziła serię „statycznych testów ogniowych” dla rakiety nośnej Zero w kompleksie startowym portu kosmicznego w Taiki na Hokkaido. Podczas eksperymentu silnik generował poziomy, niebiesko-pomarańczowy płomień przez około 10 sekund.

Jak podano w oficjalnym komunikacie, cytowanym przez portal Interesting Engineering, biometan pozyskiwano z krowiego łajna zebranego z lokalnych gospodarstw hodowlanych, co pokazuje jego potencjalne korzyści jako przyjaznego dla środowiska paliwa rakietowego.

Ekologiczne paliwo rakietowe

To ekologiczne paliwo rakietowe zostało opracowane we współpracy z japońską firmą Air Water. Grupa Air Water wdrożyła regionalny łańcuch dostaw o obiegu zamkniętym, którego centrum znajduje się na obszarze Hokkaido Tokachi, gdzie biogaz z odchodów zwierzęcych przetwarzany jest na LBM. W projekt zaangażowano lokalnych rolników, którzy wykorzystują w swych gospodarstwach sprzęt do przekształcania odchodów bydlęcych w biogaz. Następnie Air Water pozyskuje ten biogaz i przetwarza go na paliwo rakietowe.

Czytaj więcej

Nowy sposób na podbój kosmosu. Działa i katapulty mogą zastąpić rakiety

Oprócz ciekłego biometanu Zero wykorzystuje ciekły metan jako paliwo, co ma różne zalety. Należą do nich niski koszt, wydajność paliwowa, dostępność i wpływ na środowisko. Ciekły metan stał się preferowanym wyborem dla wielu firm kosmicznych, w tym SpaceX.

"Liczbę podzespołów zmniejszono do jednej dziesiątej w porównaniu z silnikami konwencjonalnymi, co zasadniczo obniżyło koszty produkcji silnika rakietowego, szacowane na połowę całkowitych wydatków” – czytamy w komunikacie prasowym. Wtryskiwacz czopowy dostarcza paliwa (paliwo płynne i utleniacz) do komory spalania silnika rakietowego w kontrolowany sposób.

Rakieta poleci w 2025 roku

Pomyślne testy stanowią ważny krok w stronę faktycznego wystrzelenia rakiety nośnej do 2025 r. Firma chce zaspokajać rosnące zapotrzebowanie na usługi wystrzeliwania małych satelitów na całym świecie, szczególnie w regionach Azji i Oceanii. Będzie mogła zaoferować konkurencyjne ceny.

Obornik mógłby znacząco przyczynić się do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Bydło uwalnia do atmosfery znaczne ilości metanu, gazu cieplarnianego, który przyczynia się do globalnego ocieplenia.

Firma przeprowadziła serię „statycznych testów ogniowych” dla rakiety nośnej Zero w kompleksie startowym portu kosmicznego w Taiki na Hokkaido. Podczas eksperymentu silnik generował poziomy, niebiesko-pomarańczowy płomień przez około 10 sekund.

Jak podano w oficjalnym komunikacie, cytowanym przez portal Interesting Engineering, biometan pozyskiwano z krowiego łajna zebranego z lokalnych gospodarstw hodowlanych, co pokazuje jego potencjalne korzyści jako przyjaznego dla środowiska paliwa rakietowego.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Nadlatują myśliwce szóstej generacji. Nie tylko USA zyskają niezwykłe możliwości
Materiał partnera
Konieczna współpraca między IT i biznesem
Technologie
Dowiedziała się, że reklamuje spray na owady. Znana dziennikarka oszukana z pomocą AI
Technologie
Naukowcy stworzyli owady-cyborgi. Karaczany pomogą ludziom
Technologie
Naukowcy odkryli, gdzie pochowano Platona. Pomogło „bioniczne oko”
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił