Czas agentów AI. Algorytmy znajdą okazje, zrobią zakupy i zapłacą w naszym imieniu

Handel internetowy czeka kolejna rewolucja. Testowane są systemy autonomiczne, które będą samodzielnie kupować online, choć ich decyzje wciąż będą musiały być zatwierdzane.

Publikacja: 12.05.2025 05:00

To już koniec męczącego wyszukiwania i zakupów przez internet. Agent AI załatwi wszystko

To już koniec męczącego wyszukiwania i zakupów przez internet. Agent AI załatwi wszystko

Foto: Adobe Stock

Agent AI zrobi sam zakupy

Mastercard przy nowym rozwiązaniu współpracuje z Microsoftem i innymi wiodącymi firmami zajmującymi się sztuczną inteligencją. Cel to niemal w pełni autonomiczny system, tzw. agent AI, który będzie mógł robić zakupy online i płacić za nie w imieniu konsumentów.

Podobny projekt niedawno ogłosiła też Visa. – Już wkrótce ludzie będą korzystać z agentów AI, którzy w imieniu klientów będą przeglądać oferty, dokonywać wyboru, kupować i zarządzać zakupami. Nie tylko konsumenci, ale także banki i sprzedawcy powierzą agentom AI kwestię płatności – mówi Jack Forestell, odpowiedzialny za strategię w firmie Visa. – Podobnie jak w przypadku przejścia z zakupów stacjonarnych na te w internecie, a następnie na mobilne, wyznaczamy kierunek dla nowej ery handlu. Agenci AI mogą wyszukiwać, robić zakupy i płacić w imieniu konsumentów na podstawie ich wcześniej określonych preferencji. Każdy użytkownik ustala własne limity, a Visa pomaga zarządzać resztą – dodał.

Czytaj więcej

Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja

Dla całego sektora może to być ogromna zmiana. – Agenci AI, zintegrowani z systemami płatności, takimi jak Visa czy Mastercard, będą mogli działać autonomicznie. Na podstawie preferencji użytkownika, jego historii zakupów, a nawet analizy nastrojów, będą podejmować decyzje zakupowe – od codziennych produktów spożywczych po bardziej skomplikowane zakupy, jak sprzęt elektroniczny czy usługi. Dla konsumentów oznacza to nie tylko wygodę, ale także oszczędność czasu – mówi Bogumił Fedoryj z Get Noticed, agencji digital marketing 360°. – Z perspektywy branży e-commerce oznacza to jednak poważne wyzwania. Konkurencja o uwagę użytkowników przeniesie się na poziom algorytmów. To już nie człowiek będzie przeglądał oferty, lecz sztuczna inteligencja, która błyskawicznie porówna ceny, jakość produktów i opinie innych użytkowników. Sklepy internetowe będą musiały dostosować się do nowych realiów, inwestując w optymalizację swojej oferty dla algorytmów – od precyzyjnych opisów produktów po dynamiczne ceny, które automatycznie dostosują się do ofert konkurencji – dodaje.

Polacy jeszcze poczekają

Obydwaj najwięksi gracze rynku płatności nie prowadzą na razie testów tego rodzaju rozwiązań w Polsce. Również lider rodzimego rynku e-handlu, czyli Allegro, na razie się temu tylko przygląda. – Rzeczywiście jest to jeden z wielu trendów, które obserwujemy i analizujemy. Na ten moment jednak jeszcze nie pracujemy nad jego wprowadzeniem w życie – wyjaśnia nam biuro prasowe Allegro.

Niemniej branżowi analitycy wskazują, że pojawienie się takich rozwiązań to tylko kwestia czasu. – Polska, z dynamicznym rynkiem e-commerce i wysoką otwartością na innowacje, ma potencjał, by być jednym z liderów tej transformacji. Podobnie jak, wprowadzone niemal 15 lat temu, płatności zbliżeniowe, agent płatniczy może wkrótce stać się standardem – najpierw w zakupach online i usługach subskrypcyjnych, a później również w codziennych płatnościach offline – mówi Piotr Herstowski, menedżer ds. rozwoju biznesu w KODA.AI. – Logicznym rozwinięciem tej technologii wydaje się osobisty agent, który nie tylko zamówi zakupy czy odbije kartę w metrze, ale nawet zinterpretuje wyniki badań i ułoży plan diety pod cele zdrowotne – dodaje.

Czytaj więcej

Oko zamiast gotówki i dowodu. Polska firma rewolucjonizuje płatności

Oznacza to wejście dzięki sztucznej inteligencji na zupełnie nowy poziom, jeśli chodzi o odpowiadanie na potrzeby konsumentów. – Co, jeśli agent uzna, że zakup jakiegoś produktu jest sprzeczny z interesem użytkownika (np. bo mamy nadciśnienie, a lekarz wpisał notatkę do systemu lub bo algorytm tak policzył) i po prostu odrzuci transakcję? Gdzie kończy się wygoda, a zaczyna cyfrowe ubezwłasnowolnienie? To pytanie, które warto postawić teraz – zanim agenci staną się nie tylko pomocnikami, ale też strażnikami naszych decyzji – wskazuje Piotr Herstowski. – Nie chodzi o straszenie – chodzi o świadomość. Technologie takie jak Agent Pay otwierają ogromne możliwości: automatyzację codziennych decyzji, personalizację usług, nowy komfort użytkownika. Lecz jednocześnie zmuszają nas do ponownego przemyślenia, czym będzie wolność w świecie, w którym AI „wie lepiej” – dodaje.

E-handel u progu rewolucji

Bogumił Fedoryj zauważa, że zniknie potrzeba tradycyjnych kampanii marketingowych skierowanych bezpośrednio do klientów. W zamian za to firmy będą musiały optymalizować swoje treści pod kątem algorytmów, które decydują o tym, jakie produkty zostaną zakupione. – SEO przestanie być jedynie narzędziem zwiększania widoczności w wyszukiwarce – stanie się kluczowym elementem strategii sprzedażowej, ponieważ to agenci AI będą decydować, które produkty warto polecić użytkownikowi – mówi ekspert.

Agenci AI mogą też stanowić szansę dla mniejszych sklepów, które dzięki precyzyjnie zoptymalizowanym ofertom i właściwie zaprojektowanym strategiom marketingowym będą mogły konkurować z gigantami. W nowej rzeczywistości decydujące znaczenie będzie miała jakość danych oraz umiejętność ich analizy. Sklepy, które będą potrafiły dostosować swoje produkty i treści do preferencji agentów AI, zyskają przewagę nad tymi, które będą nadal operować według tradycyjnych zasad.

Na razie, jeśli chodzi o wdrożenia AI w handlu, najlepiej nie jest. Z badania EY wynika, że tylko 10 proc. przedsiębiorstw z branży ma za sobą pierwsze działania tego typu. Jednocześnie 89 proc. podmiotów uznało, że sztuczna inteligencja pozwoliła im osiągnąć zamierzone cele. Handel najrzadziej ze wszystkich sektorów (22 proc.) wskazywał, że AI przyczyniło się do redukcji liczby rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia.

Agent AI zrobi sam zakupy

Mastercard przy nowym rozwiązaniu współpracuje z Microsoftem i innymi wiodącymi firmami zajmującymi się sztuczną inteligencją. Cel to niemal w pełni autonomiczny system, tzw. agent AI, który będzie mógł robić zakupy online i płacić za nie w imieniu konsumentów.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Subskrybuj
gazeta
Technologie
Rewolucja w elektronice. Ekran dostosuje kształt do potrzeb użytkownika
Technologie
Właściciel wyszukiwarki zainwestuje w elektrownie atomowe. Pojawił się „pożeracz energii”
Technologie
„Rozmowa" z psem i kotem? Właśnie pada bariera w komunikacji
Technologie
Jest najszybszy na świecie. Może dać Chinom podwodną dominację
Technologie
To największy elektryczny pojazd na świecie. Same baterie ważą 250 ton
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem