Agent AI zrobi sam zakupy
Mastercard przy nowym rozwiązaniu współpracuje z Microsoftem i innymi wiodącymi firmami zajmującymi się sztuczną inteligencją. Cel to niemal w pełni autonomiczny system, tzw. agent AI, który będzie mógł robić zakupy online i płacić za nie w imieniu konsumentów.
Podobny projekt niedawno ogłosiła też Visa. – Już wkrótce ludzie będą korzystać z agentów AI, którzy w imieniu klientów będą przeglądać oferty, dokonywać wyboru, kupować i zarządzać zakupami. Nie tylko konsumenci, ale także banki i sprzedawcy powierzą agentom AI kwestię płatności – mówi Jack Forestell, odpowiedzialny za strategię w firmie Visa. – Podobnie jak w przypadku przejścia z zakupów stacjonarnych na te w internecie, a następnie na mobilne, wyznaczamy kierunek dla nowej ery handlu. Agenci AI mogą wyszukiwać, robić zakupy i płacić w imieniu konsumentów na podstawie ich wcześniej określonych preferencji. Każdy użytkownik ustala własne limity, a Visa pomaga zarządzać resztą – dodał.
Czytaj więcej
Polski start-up opracował aplikację umożliwiającą zakup produktów, które oglądamy właśnie na ekra...
Dla całego sektora może to być ogromna zmiana. – Agenci AI, zintegrowani z systemami płatności, takimi jak Visa czy Mastercard, będą mogli działać autonomicznie. Na podstawie preferencji użytkownika, jego historii zakupów, a nawet analizy nastrojów, będą podejmować decyzje zakupowe – od codziennych produktów spożywczych po bardziej skomplikowane zakupy, jak sprzęt elektroniczny czy usługi. Dla konsumentów oznacza to nie tylko wygodę, ale także oszczędność czasu – mówi Bogumił Fedoryj z Get Noticed, agencji digital marketing 360°. – Z perspektywy branży e-commerce oznacza to jednak poważne wyzwania. Konkurencja o uwagę użytkowników przeniesie się na poziom algorytmów. To już nie człowiek będzie przeglądał oferty, lecz sztuczna inteligencja, która błyskawicznie porówna ceny, jakość produktów i opinie innych użytkowników. Sklepy internetowe będą musiały dostosować się do nowych realiów, inwestując w optymalizację swojej oferty dla algorytmów – od precyzyjnych opisów produktów po dynamiczne ceny, które automatycznie dostosują się do ofert konkurencji – dodaje.
Polacy jeszcze poczekają
Obydwaj najwięksi gracze rynku płatności nie prowadzą na razie testów tego rodzaju rozwiązań w Polsce. Również lider rodzimego rynku e-handlu, czyli Allegro, na razie się temu tylko przygląda. – Rzeczywiście jest to jeden z wielu trendów, które obserwujemy i analizujemy. Na ten moment jednak jeszcze nie pracujemy nad jego wprowadzeniem w życie – wyjaśnia nam biuro prasowe Allegro.