Deutsche Telekom, właściciel polskiego operatora, tłumaczy spadek – jak wszystkie sieci komórkowe w Polsce – decyzjami regulatora o obniżeniu stawek MTR.

Przez ostatnie trzy miesiące 2009 roku PTC zwiększyła bazę klientów o 17 tys. do 13,5 mln. W całym roku baza urosła o 226 tys. kart SIM. Tak naprawdę w IV kw. przybyło jej tylko 79 tys. klientów kontraktowych, bo w segmencie pre-paid widać spadek bazy, zapewne wywołany odłączaniem nieaktywnych kart SIM (minus 62 tys.) Ostatecznie na koniec grudnia PTC obsługiwała 6,656 mln kart SIM w segmencie abonamentowym (przyrost o 5,2 proc.) i 6,844 mln kart SIM w segmencie pre-paid. Jak podała Era w komunikacie prasowym, rośnie grono użytkowników uslugi blueconnect, czyli mobilnego dostępu do internetu: na koniec grudnia w sieci działało 920 tys. kart SIM pozwalających z niej korzystać (Era podaje liczbę klientów abonamentowych, pre-paid i pakietów transmisji danych w telefonach komórkowych).

Średnie ARPU w PTC wyniosło a w 2009 r. 46 zł (spadek op 6,1 proc.) EBITDA Ery natomiast skurczyła się o 3 proc.: z 2,774 mld zł do 2,661 mld zł. Ponieważ przychody komórkowego operatora spadały szybciej, rentowność spółki na poziomie EBITDA wzrosła. W IV kwartale marża EBITDA wyniosła 35,8 proc. (wobec 30,8 proc. rok wcześniej), a w całym 2009 roku 35 proc. (34,6 proc. w 2008 r.) Coraz większy udział w przychodach Ery mają usługi niegłosowe. W IV kw. 26 proc.