Era utrzymała przychody, ale nie zyski

Publikacja: 04.11.2010 09:46

Trzeci kwartał 2010 roku przyniósł [b]Polskiej Telefonii Cyfrowej[/b], operatorowi sieci [b]Era[/b], przychody podobne jak przed rokiem. Wyniosły 1,891 mld zł, o 0,1 proc. więcej niż w III kw. 2009 r. – wynika z przeliczenia danych podanych przez [b]Deutsche Telekom[/b], udziałowca Ery.

Za to – najprawdopodobniej za sprawą wzrostu kosztów – zysk EBITDA (wynik operacyjny powiększony o amortyzację) jednej z trzech największych w Polsce komórkowych sieci skurczył się rok do roku o ponad 13 proc. do 637 mln zł.

Jak podał niemiecki operator, koszt pozyskania klienta urósł w PTC w ciągu roku z 19 euro do 24 euro, przy czym dla klienta kontraktowego, który zwykle otrzymuje tani, subsydiowany sprzęt elektroniczny, ten tzw. SAC wynosił w III kwartale br. 127 euro (87 euro rok temu).

Po przeliczeniu na złote także widać tu wzrosty średniego kosztu utrzymania klienta: z 80 zł rok temu do 96 zł w obecnym. Coraz więcej kosztuje też utrzymanie dotychczasowych abonentów operatora (384 zł w III kwartale br. wobec 340 zł rok temu).

W utrzymaniu marży Erze nie pomaga fakt, że jej klienci dzwonią coraz więcej (136 minut w III kw. br. wobec 124 minut rok temu). Jak podaje DT, za sprawą spadku średniej ceny minuty połączenia, przychody z usług operatora są pod stałą presją.

W okresie lipiec-wrzesień Era powiększyła bazę klientów wobec stanu na koniec czerwca o 45-46 tys. do 13,321 mln. Przy czym rosła tylko liczba jej klientów abonamentowych: o 51 tys. w kwartał, a ubywało użytkowników usług przedpłaconych (pre-paid: o 5 tys. w dół).

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu