Liczba abonentów sieci mobilnych w Polsce w całym 2010 r. powinna przekroczyć poziom 46 mln i będzie o 2,5 proc. większa niż w 2009 r., mimo że jeszcze w pierwszym kwartale ubiegłego roku baza abonencka zmniejszyła się o 0,2 proc. – przewiduje w najnowszym raporcie na temat polskiego rynku telekomunikacyjnego[b] Business Monitor International[/b].

BMI zwraca uwagę, że wzrosty liczby abonentów w drugiej połowie roku nastąpiły po tym jak najwięksi polscy operatorzy odliczyli od swojej bazy abonenckiej duże liczby nieaktywnych kart SIM pre-paid. Według analityków BMI jednym z głównych trendów na polskich rynku mobilnym w najbliższym czasie będzie skupienie się największych operatorach na klientach generujących największe ARPU (średnie przychody w przeliczeniu na użytkownika) oraz użytkownikach usługi mobilnego dostępu do sieci, których według BMI pod koniec września 2010 r. było 3 mln (cały rynek broadbandu, nie tylko mobilnego, szacowany jest na 9,7 mln abonentów, co daje penetrację rzędu 25 proc.). Największy wzrost ma być generowany oczywiście w segmencie mobilnym, choć jak zauważa BMI, także naziemny broadband będzie zyskiwał w wolnym, ale stałym tempie.

Raport na temat polskiego rynku telekomunikacyjnego zawiera także prognozy na najbliższe pięć lat oparte na danych dostarczonych przez operatorów za okres do trzeciego kwartału 2010 r.