Portal Audioteka.pl rusza z audiobookami dostępnymi w wersji na komórki. Posłuchać książki będzie można na telefonach Nokii, iPhone’ach i terminalach z systemem Android. Aplikacje kliencie będą dostępne w odpowiednich sklepach producentów komórek. Zdaniem Marcina Beme z rady nadzorczej spółki MDPL, do której należy Audioteka.pl, słuchacze audiobooków często słuchają książek w wersji dźwiękowej w samochodzie.

– Z informacji, do jakich dotarliśmy, wynika, że w odtwarzacze mp3 wyposażonych jest dziś zaledwie 4,5 proc. samochodów – mówi Marcin Beme. Jego zdaniem dużo wygodniej będzie słuchać audiobooków, gdy słuchacza nie będzie ograniczało przywiązanie do komputera albo odtwarzacza w samochodzie.

Problemem, do jakiego przyznaje się branża, jest też wciąż mały zasób tytułów dostępnych na rynku w wersji audio i bariera psychologiczna. – O ile nie ma tego problemu z e-bookami, bo jego forma jest podobna do tradycyjnej, ludziom zabiera czas przyzwyczajenie się do odbierania książek w nowy sposób, jaki proponują audiobooki – mówi Tymoteusz Chmielewski, wicerezes spółki K2 Internet – jednego z udziałowców MDPL. Zdaniem firmy NetPress Digital rynek audiobooków jest w Polsce wart ok. 20 mln zł i rośnie w dwucyfrowym tempie (te szacunki są oceniane, jako zbyt wysokie).

Z badań, jakie NetPress Digital i jego platforma Nexto.pl przeprowadziły na ponad 4 tys. osób (próba reprezentatywna dla Polski) wynika, że codziennie lub prawie codziennie książek słucha 18 proc. osób, raz w tygodniu – 14 proc. Polaków, raz w miesiącu – 17 proc., a rzadziej niż raz w miesiącu – 51 proc. Najczęściej słuchamy ich w domu (65 proc.), w drodze do pracy ( 35 proc.) lub w podróży, np. na wakacje lub w delegację ( tak robi 27 proc. Polaków). – W ubiegłym roku sprzedaliśmy 150 tys. audiobooków, podczas gdy rok wcześniej było to 50 tys. – mówi Marcin Beme.