Samsung podgryza Nokię w Polsce

Rywalizacja komórkowych koncernów dotarła do Polski. Koreański Samsung od kilkunastu miesięcy zapowiada atak na fotel lidera polskiego rynku, zajmowany od lat przez Nokię. Firma ogłosiła właśnie, że pokonała na naszym rynku fińskiego lidera, na razie w segmencie smartfonów

Publikacja: 31.03.2011 06:38

Samsung podgryza Nokię w Polsce

Foto: rpkom.pl

Dane na temat sprzedaży nie są jednoznaczne, ale według firmy analitycznej IDC sprzedaż Samsunga w Polsce nabiera coraz większego rozpędu.

– W dobiegającym właśnie końca pierwszym kwartale sprzedamy w Polsce około 800 tys. telefonów. Wśród nich ok. 200 tys. będzie smartfonami – powiedział Wojciech Wasilewski, dyrektor ds. marketingu Samsung Polska.

Według danych, jakimi dysponuje firma, taka sprzedaż oznaczać będzie, że koreańska firma w pierwszym kwartale 2011 r. będzie miała około 33-35 proc. polskiego rynku smartfonów. – Taki udział czyni nas liderem sprzedaży w tym kwartale – dodał Wojciech Wasilewski.

Według niego udział Nokii w tym segmencie polskiego rynku komórek to obecnie ok. 20 proc. Ta liczba trudna jest do zweryfikowania. Nokia bowiem nie podaje swoich wyników sprzedaży w rozbiciu na lokalne rynki. Z nieoficjalnych informacji „Rz” wynika jednak, że firma dostarczy w pierwszym kwartale na polski rynek około 1,2-1,3 mln komórek wszystkich typów. Ile z nich będzie smartfonami – nie wiadomo.

Nieco światła na nieoficjalne dane rzuca Magda Borowik, analityk rynku telekomunikacyjnego firmy IDC Polska. Według niej w czwartym kwartale, tradycyjnie dobrym dla branży ze względu na zakupy świąteczne, Nokia dostarczyła na polski rynek około 600 tys. smartfonów. – Byłoby zaskakujące, gdyby teraz, w I. kwartale Nokia sprzedała ich mniej niż 200 tys. Samsunga – uznała Borowik.

Spadek sprzedaży smartfonów z logo fińskiego producenta nie jest jednak wykluczony. Najnowsze i najbardziej atrakcyjne modele firmy, jak N8 czy C7 należą do najwyższej półki cenowej. Tymczasem producenci tacy jak HTC, przez IDC także zaliczony do szybko zwiększających sprzedaż w Polsce, wręcz zasypują polski rynek telefonami z systemem Google Android, które w ofertach operatorów kosztują nawet 1 zł, a w niektórych taryfach (np. Play) oferują nielimitowany dostęp do serwisów społecznościowych, m.in. niezwykle popularnego Facebooka.

HTC nie zamierza zwalniać, a niedawno, w rozmowie z „Rz”, Paweł Orliński, dyrektor polskiego oddziału HTC zapowiedział szereg kolejnych premier. W tej sytuacji niechęć Nokii do ujawniania szczegółów przestaje dziwić. Jeszcze w grudniu firma powiedziała , że w 2010 r. sprzedaż wszystkich typów telefonów w Polsce wzrosła w porównaniu z 2009 r. o ok. 6-8 proc. (najpopularniejszym telefonem był smartfon E52 – ponad 1 mln sprzedanych egzemplarzy).

O dynamice sprzedaży w pierwszym kwartale trudno spekulować. Tymczasem jak powiedział „Rz” Wojciech Wasilewski z Samsunga, sprzedaż tej firmy, przynajmniej w segmencie smartfonów, jest w pierwszych trzech miesiącach roku „kilkukrotnie” wyższa niż 12 miesięcy temu.

Magda Borowik z IDC wskazuje, że podobnie jak w przypadku HTC, czynnikiem napędzającym sprzedaż Samsunga jest system Android. – Można powiedzieć, że Samsung postawił na właściwego konia we właściwym czasie – skomentowała Borowik. W czwartym kwartale 2010 r. telefony z Androidem były najczęściej kupowanymi smartfonami na świecie. Co ciekawe, jeszcze w ubiegłym roku rosnący w siłę Samsung wykorzystywał w swoich telefonach system Symbian Nokii. W portfolio były także komórki z systemem Windows Phone Microsoftu. Dziś nie pełnią one jednak znaczącej roli w ofercie producenta. Problemem jest brak polskiej wersji językowej systemu. Dlatego wprowadzenie na rynek ograniczonej liczby telefonów z najnowszym Windows Phone 7 np. przez LG to ruch wyłącznie wizerunkowy.

– Pracujemy nad zlokalizowaniem systemu. Widzimy także, że zainteresowanie tą platformą w ostatnim czasie wzrosło – powiedział Maciej Deka, specjalista ds. rozwiązań mobilnych w Microsoft Polska. System Windows pojawi się także w Nokiach w wyniku niedawnego aliansu z Microsoftem. Na pierwsze prototypy przyjdzie jednak poczekać co najmniej do końcówki roku.

Ponadto w Teleinformatyce:

Dane na temat sprzedaży nie są jednoznaczne, ale według firmy analitycznej IDC sprzedaż Samsunga w Polsce nabiera coraz większego rozpędu.

– W dobiegającym właśnie końca pierwszym kwartale sprzedamy w Polsce około 800 tys. telefonów. Wśród nich ok. 200 tys. będzie smartfonami – powiedział Wojciech Wasilewski, dyrektor ds. marketingu Samsung Polska.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu