IDC 2012: 1,2 mld egzemplarzy sprzedanych urządzeń „smart”

Sprzedaż urządzeń z kategorii „smart” (ang. „smart connected”) wzrosła o 29,1 proc. rok do roku i osiągnęła w 2012 roku poziom 1,2 miliarda egzemplarzy – podsumowało IDC w raporcie z 25 marca br.

Publikacja: 28.03.2013 07:05

Wartość rynku sprzedanych smartfonów, tabletów i laptopów szacowana jest przez firmę badawczą IDC na 576,9 mld dol. W całym 2012 roku sprzedało się na świecie 722,4 mln smartfonów, 128,3 mln tabletów oraz 148,4 mln desktopów (komputerów stacjonarnych) i 202 mln mln laptopów. W 2011 roku na świecie sprzedało się łącznie 930,4 mln urządzeń.

Rynek trzech urządzeń

Ostatni kwartał minionego roku to 378 mln kupionych urządzeń typu „smart”. Liderem, jeśli chodzi o liczbę sprzedanych produktów był koreański Samsung, którego udział w tak określonym rynku wynosił 21,2 proc.. Drugim producentem jest amerykański Apple, którego produkty stanowiły 20,3 proc. wszystkich nowych sprzętów.

Kolejność jeśli chodzi o przychody jest jednak odwrotna. To firma z Cupertino wyprzedza swojego wielkiego rywala osiągając aż 30,7 proc. całego przychodowego „tortu”, podczas gdy Azjaci muszą się zadowolić 20,4-proc. częścią. Tych dwóch producentów partycypuje w niebagatelnej kwocie 168 mld dol., która stanowi wysokość przychodów wszystkich producentów smartfonów.

Wielkim wygranym poprzedniego roku jest firma Lenovo, która wprowadziła na rynek 78,3 mln nowych urządzeń, co stanowi ponad 60 proc. wzrost w stosunku wyniku osiągniętego w poprzednim roku. Bardzo dobre wyniki sprzedaży w segmencie „smart” dały Lenovo trzecią pozycję wśród wszystkich dostawców. Udział firmy w rynku jest wciąż nieduży. Produkty brandowane tym chińskim logo stanowią 6,5 proc. wszystkich sprzedanych w 2012 roku.

Z podium zepchnięty został HP, którego sprzedaż spadła o 8,5 proc. (do 58,2 mln nowych urządzeń). Piąte miejsce – z udziałem na poziomie 3,2 proc. – zajmuje amerykański Dell, którego zeszłoroczny wynik  był o 12,9 proc. słabszy niż w roku poprzednim, a na rynku pojawiło się tylko 38,8 milionów sprzętów koncernu.

Pozostała część rynku, stanowiąca ponad 40 proc. jest silnie rozdrobniona.

Tablety pobiją laptopy

Prezentujący raport „Smart Connected” analitycy zwracają szczególną uwagę na dynamiczną ekspansję tabletów, których sprzedaż wzrosła o 78,4 proc.. Sprzedaż na poziomie 128 milionów sztuk na całym świecie jest o 100 mln wyższa niż rok wcześniej, a prognozy przewidują że do 2017 roku swoich nabywców znajdą jeszcze 224 mln nowych urządzeń.

Trend ten podsumowany został jako sukcesywne wypieranie komputerów stacjonarnych i laptopów przez urządzenia nieposiadające przymocowanej na stałe klawiatury. Tradycyjne, niemobilne PC-ty, ze spadkiem sprzedaży o 4,3 proc., już w bieżącym roku mają ustąpić miejsca tabletom. Rok później z pozycji lidera segmentu wyparte zostaną laptopy mimo, że ich sprzedaż nieznacznie wzrośnie ( o 0,9 proc.).

Prognozy

W perspektywie 12 miesięcy trwającego obecnie roku sprzedaż tabletów ma osiągnąć 190 mln sztuk, co oznacza wzrost o 48,7 proc. rok do roku.

Dobrze wieść się będzie także producentom i dystrybutorom smartfonów. Ich rynek także będzie sukcesywnie wzrastał i osiągnie, zgodnie z przewidywaniami, na koniec roku 918,5 mln sprzedanych, nowych urządzeń, co jest wynikiem o 27,2 proc. lepszym niż osiągnięty rok wcześniej.

Firma analityczna pokusiła się o szacunki dotyczące kolejnych pięciu lat na rynkach nowoczesnych technologii. Zdaniem badaczy w 2017 roku globalna sprzedaż urządzeń typu smart osiągnie około 2,2 miliarda sztuk, co generować będzie przychody na poziomie 814,3 mld dol. Do tego czasu spodziewany jest rokroczny wzrost, który za 4 lata osiągnąć ma 8,5 proc. dla wszystkich urządzeń.

Wartość rynku sprzedanych smartfonów, tabletów i laptopów szacowana jest przez firmę badawczą IDC na 576,9 mld dol. W całym 2012 roku sprzedało się na świecie 722,4 mln smartfonów, 128,3 mln tabletów oraz 148,4 mln desktopów (komputerów stacjonarnych) i 202 mln mln laptopów. W 2011 roku na świecie sprzedało się łącznie 930,4 mln urządzeń.

Rynek trzech urządzeń

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu