IDC: rynek tabletów wytraca tempo

W I kwartale na świecie sprzedało się ich 50,4 mln, czyli już tylko o 3,9 proc. więcej niż przed rokiem i o ponad jedną trzecią mniej niż kwartał wcześniej



50,4 mln tabletów sprzedanych w I kwartale tego roku to wynik mało optymistyczny dla branży. Podsumowująca rynek firma IDC komentuje, że to mniej niż przewidywały prognozy. Dlaczego? – Wzrost rynku wielkoekranowych smartfonów oraz fakt, że posiadacze tabletów nie wymieniają urządzeń na nowe tak często, jak się spodziewano, spowodowały, że I kwartał był dla tabletów i tzw. urządzeń dwa w jednym (kombo tablet-laptop – red.) gorszy niż przewidywano – komentuje w raporcie IDC Tom Mainelli z tej firmy.

Apple zalicza spadki

Pierwsze trzy miesiące tego roku słabo wypadły u dilerów Apple’a, który wprawdzie sprzedał jeszcze najwięcej urządzeń (16,4 mln, co dało mu 32,5 proc. udziałów w rynku) wśród wszystkich producentów, ale był to wynik sporo niższy (o 16 proc.) niż przed rokiem. W I kwartale 2013 roku Apple sprzedał 19,5 mln urządzeń, co dawało mu wtedy udział w rynku na poziomie 40,2 proc. W IV kwartale 2013 roku tablety i urządzenia typu 2 w 1 z logo jabłka kupiono 26 mln razy. Rósł za to najpoważniejszy konkurent Apple’aSamsung. Koreańskiemu producentowi procentuje przyjęta strategia pakietowego sprzedawania dostawcom tabletów w pakietach razem ze smartfonami. W I kwartale sprzedał 11,2 mln tabletów, o prawie jedną trzecią więcej niż przed rokiem, co zwiększyło jego udziały w światowym rynku tych urządzeń z 17,5 proc. do 22,3 proc.Kolejne w zestawieniu producentów były Asus (5 proc. udziałów w rynku), Lenovo (4,1 proc.) oraz Amazon(1,9 proc.), który w I kwartale zaliczył duży spadek sprzedanych urządzeń (o 47 proc. r/r). – Z udziałem na poziomie dwóch trzecich system Android zaczyna być na rynku dominującym. Windows, choć jego udział pozostaje na razie znikomy, także zwiększa swoje udziały w rynku dzięki takim udanym modelom jak Asus T100, którego niski koszt i funkcjonalna formuła 2 w 1 są ważkimi argumentami dla tych, którzy chcą mieć w domu zadowalającej jakości urządzenie – komentuje Jitesh Ubrani, analityk IDC.

Duże rynki europejskie wciąż chłoną tablety

Z najnowszego podsumowania firmy eMarketer wynika, że na pięciu największych rynkach europejskich tablety będą się w kolejnych latach trzymały się mocno. Łączna sprzedaż tych urządzeń w Niemczech, Wielkiej Brytanii, we Francji, Włoszech i Hiszpanii, która w tym roku sięgnie 101,7 mln sztuk, za cztery lata zwiększy się do 146,4 mln. W 2018 roku tablet będzie miało 44,1 proc. mieszkańców tych krajów (na koniec 2013 roku było to 26 proc.). Najwięcej elektronicznych tabliczek w tym okresie wciąż będzie się sprzedawać w Wielkiej Brytanii, kolejne będą Niemcy. W Wielkiej Brytanii za cztery lata tablet będzie mieć więcej niż połowa osób (prawie 58 proc.), we Franci: połowa, w Niemczech: blisko 48 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Porażka z grafenem to tylko wierzchołek góry lodowej

Polskie firmy nie są skłonne do inwestycji w innowacje. Uciekło nam już dużo ciekawych ...

Koniec „Simpsonów”? Obecny sezon może być ostatnim

Danny Elfman, kompozytor motywu przewodniego amerykańskiego animowanego serialu komediowego „Simpsonowie”, powiedział, że obecny sezon ...

Latający spodek przyleci z… Rumunii

Dwójka naukowców z Rumunii skonstruowała latający pojazd przypominający spodki UFO. Maszyna bardzo dobrze spisuje ...

Tomografia komputerowa w przemyśle

Tomografia komputerowa (CT) to technologia kojarzona najczęściej z medycyną. Okazuje się jednak, iż w ...

Superszybka kolej? Ale Polaków przerażają wagony bez okien

Przełomowa technologia transportowa, rozwijana m.in. pod egidą wizjonera i miliardera Elona Muska, może trafić ...

Chińczycy coraz więcej wydają na cyfrową rozrywkę

W przypadku wielu polskich gier zamówienia z terenu ChRL osiągają nawet do 40 proc. ...