Ostro hamuje sprzedaż tabletów

W I kwartale w Europie Środkowej i Wschodniej producentom tabletów udało się sprzedać niecałe 2,8 mln tych urządzeń. To aż o jedną piątą mniej niż rok wcześniej.

Na niewesołą sytuację na tabletowym rynku w tej części Europy miały wpływ nie tylko trendy konsumenckie, ale i inne kwestie. – Kluczowymi czynnikami były negatywna sytuacja gospodarcza w Rosji i na Ukrainie oraz silny dolar amerykański powodujący przecenę lokalnych walut na obu tych rynkach – podkreślają analitycy IDC, którzy podsumowali tabletowy rynek w I kwartale.

Pewne jest też jednak, że tabletowy rynek największy boom ma na razie za sobą także z innych powodów – europejski rynek już się elektronicznymi tabliczkami nasycił, użytkownicy nie wymieniają ich już tak często, jak na początku tabletowego szaleństwa, do tego narasta konkurencja ze strony wielkoekranowych smartfonów. – Choć rynek tabletów w rejonie Europy Środkowej i Wschodniej już się nasyca, wciąż są na nim segmenty z potencjałem wzrostu: to urządzenia typu dwa w jednymz odpinaną klawiaturą, tablety umożliwiające łączenie się z sieciami czwartej generacji (4G –red.) oraz powiększoną pojemnością i żywotnością baterii –komentuje Jiří Teršel, starszy analityk rynku tabletów w IDC CEMA.

Najwięcej tabletów sprzedał w I kwartale w naszym regionie Samsung – 570 tys., ale było to o prawie 11 proc. mniej niż rok wcześniej. Kolejne było Lenovo: 359 tys. (jedyny producent, który odnotował wzrost sprzedaży i to aż o 21 proc.),a następny Apple, który zaliczył spektakularny spadek liczby sprzedanych iPadów: aż o 63 proc. do 158 tys. Amerykańskiemu gigantowi najbardziej zaszkodził silny dolar. W ciągu roku znacząco wzrósł udział w rynku tabletów mniejszych producentów. Rok wcześniej stanowiły 44 proc. wszystkich sprzedanych, w tym – już prawie 52 proc.

Trendy widoczne w naszym regionie zarysowały się też na globalnym rynku tabletów. Globalnie Apple sprzedał w I kwartale o 23 proc. tabletów (12,62 mln) mniej niż rok wcześniej, a Samsung zaliczył aż 30 proc. spadek – podaje ABI Research. – Rosnąca sprzedaż phabletów i komputerów ultraprzenośnych wskazują, że formuła tabletu jest wygodna, ale nie niezastępowana – komentuje Jeff Orr z ABI Research.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

To ma być przełom w walce z hejtem. Instagram sięga po AI

Serwis społecznościowy będzie korzystać z pomocy Sztucznej Inteligencji, której zadaniem będzie ostrzeganie użytkowników, gdy ...

Google zmienił warunki gry dla e-sklepów

Firmy handlujące w sieci, o ile nie chcą wpaść w odmęty internetowej wyszukiwarki, muszą ...

Facebook bije w Tindera. Uruchomił własny serwis randkowy

Serwis Facebook Dating ruszył w Stanach Zjednoczonych i 19 innych państwach, a na początku ...

W piątek debiut kolejnego „Snipera” z CI Games. Kto następny?

Premiery „Cyberpunka” i „Outriders” już za nami, ale wkrótce na rynek trafią kolejne ciekawe ...

Epidemia zapędziła na zakupy do smartfona. Komputer już passe?

Telefon to dla wielu konsumentów urządzenie, które stało się już ważniejsze od komputera. Wiele ...

Boom na rynku gier. To będzie rekordowy rok

Wysyp topowych premier w ostatnich miesiącach sprawia, że fani coraz więcej wydają na ulubione ...