Apple pokazał oczekiwanego iPada mini

Publikacja: 23.10.2012 22:12

We wtorek miała miejsce prezentacja mniejszej i tańszej wersji kultowego tabletu firmy z logo jabłka. Jest też iPad czwartej generacji.

iPad mini jest największym zwrotem w strategii Apple od czasu, kiedy dwa lata temu na rynek trafił pierwszy, 10-calowy iPad. Mniejszy tablet może stać się przebojem, który podtrzyma dominację Apple na rynku – twierdzą analitycy firmy brokerskiej Topeka Capital, prognozując sprzedaż 5-7 mln iPadów mini w czwartym kwartale tego roku.

Według tajwańskiej firmy DigiTimes 7-calowy tablet to format przyszłości, który już wkrótce będzie stanowić 60 proc. rynku. Sprawa jest prosta: mniejszy sprzęt oznacza niższe ceny.

– Istnieje ogromne zapotrzebowanie na tablety z przekątną 7 cali. Apple nie mógł dłużej ignorować takiej konkurencji – uważa Arkadiusz Stanoszek, prezes firmy Core, będącej dystrybutorem oprogramowania AVG w Polsce.

iPad mini ma ekran o przekątnej 7,9 cala, czyli wielkości dwóch trzecich pełnowymiarowego iPada. Zgodnie z przewidywaniami nie jest to perfekcyjny – i jednocześnie drogi – wyświetlacz klasy Retina. Mniejszy iPad jest za to cienki jak ołówek – ma 7,2 mm grubości i waży 0,3 kg, czyli o ponad 50 proc. mniej od swojego większego brata. Chodzi tu o zaprezentowanego również we wtorek iPada czwartej generacji – tablet o jeszcze lepszych parametrach niż poprzednik (dwukrotnie szybszy procesor, nowy wyświetlacz Retina). Ceny tego ostatniego nie są niespodzianką – zaczynają się od 499 dol. iPad mini ma kosztować od 329 dol. za wersję 16 GB z WiFi. Badania pokazują jednak, że za mniejszy tablet Apple amerykańscy klienci byliby skłonni zapłacić 250-270 dol. iPad mini jest więc drogi.

– Jeśli cokolwiek może zagrozić silnej pozycji Apple na rynku tabletów, to tylko niższa cena u konkurencji – twierdzi Craig Cartier, analityk z firmy Frost & Sullivan. – Z tej właśnie przyczyny Kindle Fire, pierwszy tablet Amazonu, szybko zagarnął przyczółek rynku zaraz obok iPada, oferując konkurencyjną cenę 199 dol. na starcie, podczas gdy 10-calowe urządzenie Apple zaraz po premierze kosztowało 500-800 dol.

Według firmy Asymco w ciągu minionego roku sprzedano ponad 5 mln tabletów Kindle Fire w USA, co daje im jedną piątą udziału w tamtejszym rynku. Apple obawia się najbardziej konkurencji ze strony Nexusa 7, taniego i przebojowego tabletu Google‚a, którego sprzedaż, wedle prognoz, w tym roku może sięgnąć 8 mln sztuk. Poważnym konkurentem iPada mini jest też Galaxy Tab 7.0, mniejszy tablet Samsunga – firmy, która opanowała już około 8 proc. rynku tych urządzeń na świecie.

Wskutek ekspansji tanich tabletów z systemem Android Apple‚owi ubywa udziału w tym lukratywnym torcie: od 2010 roku, kiedy sięgał 83,5 proc., w tym roku ma się zmniejszyć do 69 proc. – prognozuje firma Gartner.

Z kolei IDC przewiduje, że w 2012 roku na świecie sprzedanych zostanie aż 117,1 mln tabletów.

iPad mini i iPad czwartej generacji będę w polskich sklepach od 2 listopada.

We wtorek miała miejsce prezentacja mniejszej i tańszej wersji kultowego tabletu firmy z logo jabłka. Jest też iPad czwartej generacji.

iPad mini jest największym zwrotem w strategii Apple od czasu, kiedy dwa lata temu na rynek trafił pierwszy, 10-calowy iPad. Mniejszy tablet może stać się przebojem, który podtrzyma dominację Apple na rynku – twierdzą analitycy firmy brokerskiej Topeka Capital, prognozując sprzedaż 5-7 mln iPadów mini w czwartym kwartale tego roku.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu