Nowi nadawcy kanałów Zoom TV, Kiwi TV, WP1 i #TV, jakie wystartuj wraz z multipleksem ósmym naziemnej telewizji prawdopodobnie w połowie przyszłego roku , zakładają, że wpływy nowych kanałów nie zaczną równoważyć kosztów wcześniej niż po trzecim roku nadawania. Różnie szacują jednak swoje nakłady na nowe stacje. – Zakładamy, że inwestycje związane z tym kanałem będą podobne do kosztów Stopklatki, a więc sięgną 30 mln zł – zapowiedział Bartosz Hojka, prezes Agory, która pracuje nad lifestylową stacją Kiwi TV.
Znacznie niżej szacuje potencjalne inwestycje TV Spectrum (nadawca Fokus TV z Grupy ZPR Media) związane z pierwszym rokiem nadawania kanału #TV (w nazwie pojawi się docelowo numer EPG stacji). Zbigniew Benbenek, szef rady nadzorczej Grupy ZPR Media, szacuje je na kilkanaście milionów złotych. – To możliwe dzięki temu, że ta sama spółka nadaje już doceniany przez widzów kanał Fokus TV. Dzięki temu mamy przewagę przy zakupowaniu programów od razu dla dwóch kanałów, daje nam to możliwości synergii. Korzysta z tego wielu dużych nadawców, którzy zakupione materiały pokazuje najpierw w dużym kanale, a następnie w stacjach tematycznych – mówi.
Grupa ZPR ma też własne biuro sprzedaży reklam IDMnet, co pozwala jej samodzielnie pakietować reklamy w jej naziemnych kanałach (Eska TV, Fokus TV, Polo TV, Music Vox TV, a w przyszłości także #TV).
Widz też zapłaci
Przynajmniej 30 mln zł kosztować będzie także w ciągu pierwszych trzech lat nadawania stacja poświęcona lokalnym i samorządowym informacjom Zoom TV (jej nadawca to Cable Television Network & Partners, która docelowo ma należeć do powiązanej z organizacją operatorów kablowych PIKE fundacją Piksel oraz do Kina Polska TV). Najpierw KPTV obejmie w nadawcy Zoom TV udziały za 10 mln zł, następnie w ciągu trzech lat może udzielić mu pożyczek sięgających 20 mln zł. – To są środki , które zostaną przeznaczone także na działania operacyjne spółki – mówi Jerzy Straszewski, prezes PIKE. Jak dodaje, w swoim projekcie stacji PIKE założyło, że Zoom TV uda się wypracować przychody równoważące nakłady po trzech latach od startu. – Przy założeniu odpowiedniego poziomu oglądalności stacji, który podaliśmy a poziomie 1 proc. Ja jestem jednak optymistą i myślę, że to będzie więcej. Zakładamy też, że będzie to kanał atrakcyjny także dla nadawców satelitarnych – mówi Straszewski.
Programowo będą wspierać Zoom TV nadawcy lokalnych kanałów telewizyjnych i Grupa Onet.pl.