Czas na przedefiniowanie modeli biznesowych

Ograniczony wzrost ARPU w wybranych segmentach klientów może przełożyć się na powolne wypłaszczenie spadków przychodów operatorów mobilnych w Polsce – mówi rpkom.pl Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska. Szef jednego z największych telekomów w kraju odpowiedział na kilka pytań o to, co może wydarzyć się na naszym rynku w Nowym Roku 2016. Według niego, po kilku latach niekorzystnych trendów operatorzy muszą znaleźć nowe modele biznesowe, aby znaleźć środki na inwestycje w perspektywicznych obszarach.

Publikacja: 05.01.2016 12:15

Czas na przedefiniowanie modeli biznesowych

Foto: ROL

Rpkom.pl: – Czy 2016 rok będzie rokiem powrotu do wzrostu przychodów w segmencie usług mobilnych (dane globalne dla Europy wskazują, że po III  kw. br. można mówić o stabilizacji)?

Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska: – W Polsce mamy jedne z najniższych cen za usługi telekomunikacyjne w Europie, przy bardzo dużym nasyceniu rynku i czekających operatorów wydatkach na 800 MHz przestrzeni do dalszych redukcji cen praktycznie nie ma. Rosnąca konsumpcja danych i treści może przełożyć się na ograniczony wzrost ARPU w wybranych segmentach klientów, co może przełożyć się na powolne wypłaszczenie spadków z ostatnich lat.

Czy będzie to rok dalszych oszczędności po stronie operatorów, czy też rok spokoju zarówno dla szeregowych pracowników, jak i top menedżerów?

– Niekorzystne trendy przychodowe z ostatnich lat wymagają od operatorów przedefiniowania modeli operacyjnych oraz zwiększenia efektywności działania. Dzięki wygenerowaniu dodatkowych środków będzie możliwy rozwój nowych przyszłościowych obszarów, czy inwestycje w zwiększenie dostępu do Internetu. Losy częstotliwości z ostatniej aukcji również wpłyną na ogólną sytuację na rynku telekomunikacyjnym w przyszłości.

Wiele mówi się o cyfryzacji przedsiębiorstw i ich zasobów, Ovum przewiduje, że będzie to główny trend w przyszłym roku: co pan na to?

– Szeroko pojęta cyfryzacja wszystkich dziedzin naszego życia jest faktem i wiele przedsiębiorstw musi zwyczajnie dogonić swoich klientów, którzy na co dzień korzystają z jej dobrodziejstw. Małe i stosunkowo młode przedsiębiorstwa doskonale sobie radzą z cyfryzacją często korzystając z gotowych rozwiązań i aplikacji. W większych przedsiębiorstwach proces cyfryzacji wymaga więcej czasu z uwagi na potrzebę zaprojektowania i dostosowania wewnętrznych procesów do nowych rozwiązań. Równocześnie z procesem cyfryzacji musi iść zmiana kultury korporacyjnej przedsiębiorstwa i przestawienie jej na myślenie w wymiarze on-line.

Czy w Polsce spodziewa si pan dalszej konsolidacji rynku operatorskiego?

– Rynek zdecydowanie się do tego skłania. Klienci poszukują rozwiązań zintegrowanych, w których jeden dostawca zapewnia im kompletne usługi dla domu. Bardzo duża konkurencja połączona z rozdrobnieniem rynku i niskim poziomem cen detalicznych przekłada się na poszukiwanie dodatkowych korzyści, które mogą przynieść synergie wynikające z konsolidacji. Czy to w ramach tożsamych rynków np. mobilny i stacjonarny, telewizji kablowych lub data centers, czy też branż pokrewnych jak np. telekomunikacyjnego z telewizyjno-medialnym. Jednak z uwagi na duże rozdrobnienie, szczególnie w obszarach przyszłościowych jak data centers, konsolidacja może być procesem długotrwałym.

Wiemy już, że plan T-Mobile na przyszły rok zakłada wzrost zasięgu sieci LTE, a jak zmieniać będą się oferty operatorów komórkowych?

– Myślę, że przez ostatnie lata rozwiązania i usługi oferowane klientom na rynku telekomunikacyjnym bardzo się skomplikowały. Teraz spodziewam się odwrotnego trendu i dążenia do uproszczenia rozwiązań oferowanych klientom.

Jakie najważniejsze zmiany na linii operator-konsument niesie ze sobą przyszły rok?

– Z cała pewnością możemy oczekiwać nowego podejścia, w którym to klient jest w centrum uwagi. Klienci będą brali czynny udział w tworzeniu i testowaniu nowych rozwiązań, czy aplikacji.

Dziękujemy za rozmowę.

Rozmawiała Urszula Zielińska

Rpkom.pl: – Czy 2016 rok będzie rokiem powrotu do wzrostu przychodów w segmencie usług mobilnych (dane globalne dla Europy wskazują, że po III  kw. br. można mówić o stabilizacji)?

Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska: – W Polsce mamy jedne z najniższych cen za usługi telekomunikacyjne w Europie, przy bardzo dużym nasyceniu rynku i czekających operatorów wydatkach na 800 MHz przestrzeni do dalszych redukcji cen praktycznie nie ma. Rosnąca konsumpcja danych i treści może przełożyć się na ograniczony wzrost ARPU w wybranych segmentach klientów, co może przełożyć się na powolne wypłaszczenie spadków z ostatnich lat.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu