Amazon i YouTube z nowymi platformami streamingowymi muzyki

Serwis Unlimited Music już można sobie protestować także w Polsce – pierwszy miesiąc to dostęp darmowy, w  kolejnych za dostęp do serwisu trzeba będzie zapłacić już przynajmniej 3,99 euro miesięcznie. Chyba, że ma się głośniki Amazon Echo, wtedy miesięczny dostęp do serwisu muzycznego za ich pośrednictwem kosztuje 1,99 euro.

Dotychczas Unlimited Music działał tylko na niektórych rynkach, min. Na brytyjskim, niemieckim, amerykańskim, austriackim i japońskim. Teraz ruszył także w krajach Ameryki Płd. i w kolejnych krajach Europy (m.in. w Skandynawii).

Serwis Amazona ruszył w Polsce tak samo jak usługa Amazon Prime Video rok temu – bez żadnej promocji i kampanii reklamowej. Płacić można za niego kartą kredytową  i w euro, dlatego branża nie wróży mu wielkich sukcesów. – Unlimited Music wygląda na usługę kierowana dla tych, którzy już korzystają  z innych usług Amazona. Nikt raczej nie spodziewa się, że wejście tego serwisu spowoduje odpływanie do niego użytkowników np. Spotify – mówi  Dorota Wojtkowska, menedżer ds. marketingu cyfrowego w Universal Music Polska.

Inaczej może się stać, jeśli z mocnym uderzeniem marketingowym na polskim rynku pojawi się nowy płatny serwis YouTube’a – Remix. Amerykańskie media podają, że platforma już istnieje i podpisuje umowy z największymi firmami fonograficznymi na świecie – Warner Music Group, Sony Music Entertainment i Universal Music Group. Porozumienia muszą być negocjowane zawierane na szczeblu globalnym, bo polscy menedżerowie z tych firm nie biorą w nich udziału.

Wszystko zależy jednak od szczegółów takiej oferty, bo YouTube próbował już zawojować rynek płatnym serwisem YouTube Red (projekt nie okazał się sukcesem), macierzysty dla niego Google ma też już serwis Google Play Music.

Piotr Kabaj, szef Warner Music Eastern Europe i prezes Warner Music Polska widzi w ruchu YouTube odpowiedź na problemy z tzw. value gap. – YouTube wciąż mierzy się z oczekiwaniami rynku, który chce, by zaczął płacić za wykorzystywanie muzyki takie same stawki jak inne serwisy strumieniujące muzykę w Internecie – mówi.

Spotify, Tidal i Deezer ani Apple Music nie podają , ilu płacących abonentów mają w Polsce. Z szacunków „Rz” wynika, że użytkowników serwisów streamingujących muzykę w sieci może być już w Polsce łącznie ok. 2,2 mln.

Z oficjalnych danych Związku Producentów Audio-Video (ZPAV) wynika, że po I półroczu tego roku muzyka cyfrowa osiągnęła udział w rynku sprzedaży muzyki w Polsce na poziomie ponad 35 proc. oraz wartość ponad 44 mln zł. – Jest to wzrost w stosunku do analogicznego okresu o prawie 31,2 proc.  – podaje ZPAV. Az 83 proc. wpływów z cyfrowej muzyki w Polsce stanowią już serwisy streamingujące muzykę w sieci, które w I półroczu odnotował wpływy o aż 39,5 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Mogą Ci się również spodobać

Grupa Alibaba pobiła rekord. Bardzo udany Dzień Singla

Już w pierwszej połowie Dnia Singla na chińskiej platformie e-commerce AliExpress udało się pobić ...

WhatsApp ma już 2 mld użytkowników. Ale Signal za progiem

Internetowy komunikator należący do Facebooka jest obok Instagrama najlepszą inwestycją giganta społecznościowego. Na korporacyjnym ...

W polskich domenach widać wyraźne ożywienie

Powstaje coraz więcej stron z końcówką .pl, rośnie odsetek domen odnowionych. Na znaczeniu zyskują ...

Robot stał się bóstwem. Będzie nauczał w buddyjskiej świątyni

Robot Kannon Mindar zbudowany na podobieństwo buddyjskiego bóstwa trafił do świątyni Kodaiji w japońskim ...

E-kasyna podbijają sieć. Polacy wydają tu astronomiczne sumy

Już 11 proc. globalnego ruchu w internecie stanowi hazard. Polacy też coraz chętniej grają ...

Polska firma zwalcza najgroźniejszy gang świata MS-13

Wrocławska spółka DataWalk ma klientów wśród amerykańskich stróżów prawa. Niemal każdy, kto się interesuje ...