Ubywa sklepów operatorów komórkowych. Ma w tym udział… AI

Fotolia.com

Najwięksi sprzedawcy usług telekomów odczuwają negatywne skutki cyfryzacji. Coraz częściej otwierają się na producentów elektroniki.

Na infolinii do obsługi klientów Orange Polska pierwszy telefon odbiera Max – przedstawiciel sztucznej inteligencji. T-Mobile Polska przygotowuje trzyletni plan cyfryzacji organizacji. Niemal wszystkie telekomy chwalą się, że ich użytkownicy coraz częściej do obsługi używają specjalnej aplikacji. Play podał niedawno, że z Play24 korzysta regularnie 4,3 mln użytkowników.

CZYTAJ TAKŻE: Do kogo przenosimy numery komórek? Jest wielki wygrany i wielki przegrany

Postępująca automatyzacja obsługi, wprowadzanie aplikacji samoobsługowych i popularyzacja internetu jako platformy sprzedażowej sprawiają, że sieci salonów operatorów telekomunikacyjnych w Polsce systematycznie się kurczą.

W tym roku najwięcej sklepów – prawie 30 – zamknął Play. Podobną tendencję widać w sieci sprzedaży Orange. O stabilizacji mogą mówić natomiast T-Mobile Polska i Grupa Cyfrowy Polsat, która jako że świadczy usługi satelitarne, często poza miastami, ma najwięcej tradycyjnych punktów sprzedaży.

Play dba o koszty

Nie wszystkie telekomy podają precyzyjne dane co kwartał, ale z informacji, które zebraliśmy, wynika, że we wrześniu produkty czterech największych grup w kraju: Cyfrowy Polsat, Orange Polska, T-Mobile Polska i Play, można było kupić w około 3,3 tys. tradycyjnych punktów. To o około 60 mniej niż w grudniu ub.r. Najsilniej, bo o 29, do 770, spadła liczba salonów Playa, który w 2017 roku wszedł na warszawską giełdę papierów wartościowych i jeszcze bardziej niż kiedyś dba o koszty. Jak podaje w sprawozdaniu finansowym, zamyka najgorzej radzące sobie sklepy.

Z dostępnych informacji wynika też, że stawia sprzedawcom coraz wyższe wymagania. Zmianę tę widać po wynikach Viamind, jednego z dilerów usług Play. Spółka (należy do grupy Eurotel) ma gorsze wyniki niż przed rokiem i przestała wypłacać dywidendę. W ciągu dziewięciu miesięcy br. Viamind wypracował 32,6 mln zł przychodu (spadek z 40 mln zł w 2018 r. w tym samym czasie) i 16,5 mln zł zysku brutto na sprzedaży (wobec prawie 19 mln zł rok wcześniej).

Nie tylko operatorzy

Eurotel tłumaczy tę sytuację zmianą sposobu rozliczania z Playem i zbyt wysokimi planami do realizacji w pierwszym półroczu br. Prowadzi też mniej salonów telekomu. W końcu września było ich 85. Rok wcześniej – 90. Mimo to w III kwartale br. diler Playa mówi już o poprawie trendów i spodziewa się ich utrzymania także w przedświątecznym okresie.

CZYTAJ TAKŻE: E-handel: Telefony dobiją sklepy stacjonarne

Co ciekawe, z raportu kwartalnego Eurotelu wynika, że Viamind szuka innych sposobów rozwoju. Zaczął budować sieć sklepów dla jednego z producentów sprzętów elektronicznych. Dla którego? Tomasz Basiński, wiceprezes Eurotelu, tego nie zdradza.

Grupa z Gdańska wyrosła na obsłudze sieci komórkowej Era – dziś T-Mobile Polska. W końcu września prowadziła 101 salonów tego telekomu, o trzy mniej niż rok wcześniej. Wyniki uzyskiwane z tytułu kooperacji z tym telekomem tym razem uważa za stabilne. Wcześniej bywało różnie. To dlatego, jak inni przedsiębiorcy prowadzący sklepy telekomów, Eurotel od kilku lat rozwija inny biznes.

CZYTAJ TAKŻE: W Polsce spada sprzedaż smartfonów. Ale jedna marka mocno zyskuje

Ma sklepy iDream z produktatmi Apple’a. W ciągu trzech kwartałów br. pod szyldem iDream sprzedały się urządzenia i akcesoria z logo nadgryzionego jabłka za około 220 mln zł, podczas gdy rok wcześniej o około 30 mln zł mniej.

Plusy i minusy

Przykładem zmiany wymuszonej przez trendy w telekomunikacji jest OEX. Grupa ta to następca prawny głównego dilera Orange – Tella. Dystrybucja usług telekomów to nadal ważna część przychodów OEX, choć spadająca, a ma ona także drugą nogę, usługi e-commerce

Obecnie spółka zależna OEX prowadzi 182 salony Orange. Na jej wyniki negatywnie wpłynęła decyzja operatora, że będzie sam sprzedawać telefony na raty. Natomiast pozytywnie – przejęcie w zarządzenie kilkudziesięciu sklepów Orange jeszcze w ubiegłym roku. Dwie inne spółki zależne OEX prowadzą sklepy T-Mobile i Plusa. Sklepów obu marek OEX ubyło: trzy i dwie sztuki do odpowiednio 96 i 66 lokalizacji.

Mogą Ci się również spodobać

Ratował „Wisłę”, na co dzień inwestuje w AI

Synerise, jeden z najgłośniejszych i najdynamiczniej rozwijających się startupów technologicznych w Polsce, szykuje sprzedaż ...

Pierwszy post królowej Elżbiety II na Instagramie

Post dotyczył listu wysłanego do księcia Alberta przez żyjącego na przełomie XVIII i XIX ...

Rakiety od Elona Muska świetnie startują. Gorzej z lądowaniem

Po raz trzeci w kosmos poleciała największa rakieta amerykańskiego potentata SpaceX Heavy Falcon. Tym ...

Rozkręca się boom na smartwatche

Zapotrzebowanie na specjalistyczne wyświetlacze do inteligentnych zegarków bije rekordy. Producenci takich ekranów pracują pełną ...

Putin nakłada kaganiec na usługi cyfrowe. Firmy protestują

Za pół roku nikt w Rosji nie sprzeda smartfonu czy komputera bez obowiązkowego rosyjskiego ...

Dane klientów morele.net w sieci. Włamywacze spełnili groźbę

Włamywacze odpowiedzialni za kradzież bazy danych serwisu morele.net od wielu tygodni odgrażali się, że ...