Sankcje uderzyły Huawei. Koncern przewiduje trudny 2020 rok

bloomberg

240 mln smartfonów sprzedał w 2019 roku chiński koncern Huawei, a jego przychody sięgnęły 122 mld dolarów. W 2020 roku takich dużych wzrostów już się nie spodziewa. Ostatni kwartał mijającego roku nie wróży najlepiej.

W 2019 r. przychody chińskiego koncernu Huawei, największego dostawcy infrastruktury dla sieci komórkowych i drugiego na świecie producenta smartfonów wzrosły o 18 proc. w porównaniu z 2018 rokiem. Liczba sprzedanych smartfonów sięgnęła 240 mln sztuk, co z kolei oznacza wzrost o 20 proc. rok do roku.  Takie dane przekazał w liście do pracowników i klientów rotujący prezes Huawei, Eric Xu, który cytuje agencja Reuters.

We wstępnych wynikach Huawei widać wpływ sankcji nałożonych na  firmę przez Stany Zjednoczone, czyli czasowy zakaz kooperacji z tamtejszymi dostawcami technologii i odcięcie od Androida.

CZYTAJ TAKŻE: Wyniki Huawei w I półroczu 2019 roku: przychody w górę o 23 proc.

Choć przychody Huawei w 2019 r. rosły, to działo się to wolniej niż w 2018 r. (19,5 proc.) i nie tak dynamicznie jak spodziewał się menedżment chińskiej grupy.  Eric Xu spodziewa się, że 2020 roku będzie “trudnym rokiem”, a wzrost przychodów Huawei nie będzie tak dynamiczny jak w pierwszej połowie 2019 roku.

Gry telekomunikacyjne

„Zewnętrzne otoczenie staje się coraz bardziej skomplikowane, a negatywny wpływ globalnej gospodarki intensyfikuje się” – ocenił Eric Xu. Szef Huawei spodziewa się też, że w dłuższym terminie rząd USA będzie dążył stłumienia rozwoju dominującej technologii, co sprawi Huaweiowi będzie coraz trudniej przetrwać i dobrze prosperować. Xu użył tu sformułowania znanego m.in. z instrukcji popularnej gry internetowej Minecraft („survive and thrive”).

Według wyliczeń Reutersa, w samym IV kwartale mijającego roku Huawei odnotował 3,9-proc. wzrost przychodów (do około 23,3 mld dol), podczas gdy w dane za III kwartał były o 27 proc. wyższe niż przed rokiem.

Z kolei według naszych szacunków Huawei sprzedał w IV kw. br. 55 mln smartfonów. Rok wcześniej było to 60,5 mln sztuk. 

Huawei zmieni się w 2020 roku

W Nowym Roku Huawei będzie koncentrować się na budowie własnego systemu operacyjnego Harmony oraz uruchomieniu własnego ekosystemu, w tym chmury i galerii aplikacji, który ma pozwolić koncernowi na sprzedaż inteligentnych urządzeń poza Chinami.

W liście Erica Xu widać też zapowiedź zmiany w komunikacji wartości koncernu. Zapowiedział również, że w 2020 roku grupa będzie pozbywać się menedżerów „przeciętnych” i „zadowolonych”, ponieważ nie jest to zgodne z obecną linią koncernu.

Zapowiedź zmiany w strategii marketingowej Huawei widać już w ostatniej kampanii reklamowej grupy w Polsce. Małżeństwo Lewandowskich występuje w spocie, którego hasło przewodnie brzmi „To co ważne, nie zawsze przychodzi łatwo.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polak technosceptykiem: marzy o „elektryku”, ale boi się robota

Podróż autobusem bez kierowcy skłonne jest odbyć niecałe 29 proc. Polaków. Tylko nieco więcej ...

Metalowe plakaty z Polski trafiły do serc fanów superbohaterów

Rodzimą spółkę Displate uznano jednym z najciekawszych startupów w Europie. Współpracuje z takimi markami, ...

Snoop Dogg inwestuje w szwedzki fintech należący do Polaka

Znany amerykański raper stanie się akcjonariuszem Klarna, “pierwszego na świecie banku technologicznego”, którego wartość ...

Dell Technologies: Nasze systemy dostosowują się do użytkownika końcowego

Na co zwrócić uwagę wybierając komputer do pracy? Jakie rozwiązania są dostępne dla użytkowników ...

Świat technologii mocno przyspieszył. Wreszcie to zmierzono

Cyfrowa rzeczywistość wokół nas zmienia się w coraz większym tempie. W poprzednim stuleciu różnego ...

Drony pomogły gasić pożary nad Biebrzą. Nowatorska technologia

Polska spółka Creotech stworzyła system wspierania operacji dronów. Ten zdał już egzamin: pomógł w ...