Sankcje uderzyły Huawei. Koncern przewiduje trudny 2020 rok

bloomberg

240 mln smartfonów sprzedał w 2019 roku chiński koncern Huawei, a jego przychody sięgnęły 122 mld dolarów. W 2020 roku takich dużych wzrostów już się nie spodziewa. Ostatni kwartał mijającego roku nie wróży najlepiej.

W 2019 r. przychody chińskiego koncernu Huawei, największego dostawcy infrastruktury dla sieci komórkowych i drugiego na świecie producenta smartfonów wzrosły o 18 proc. w porównaniu z 2018 rokiem. Liczba sprzedanych smartfonów sięgnęła 240 mln sztuk, co z kolei oznacza wzrost o 20 proc. rok do roku.  Takie dane przekazał w liście do pracowników i klientów rotujący prezes Huawei, Eric Xu, który cytuje agencja Reuters.

We wstępnych wynikach Huawei widać wpływ sankcji nałożonych na  firmę przez Stany Zjednoczone, czyli czasowy zakaz kooperacji z tamtejszymi dostawcami technologii i odcięcie od Androida.

CZYTAJ TAKŻE: Wyniki Huawei w I półroczu 2019 roku: przychody w górę o 23 proc.

Choć przychody Huawei w 2019 r. rosły, to działo się to wolniej niż w 2018 r. (19,5 proc.) i nie tak dynamicznie jak spodziewał się menedżment chińskiej grupy.  Eric Xu spodziewa się, że 2020 roku będzie “trudnym rokiem”, a wzrost przychodów Huawei nie będzie tak dynamiczny jak w pierwszej połowie 2019 roku.

Gry telekomunikacyjne

„Zewnętrzne otoczenie staje się coraz bardziej skomplikowane, a negatywny wpływ globalnej gospodarki intensyfikuje się” – ocenił Eric Xu. Szef Huawei spodziewa się też, że w dłuższym terminie rząd USA będzie dążył stłumienia rozwoju dominującej technologii, co sprawi Huaweiowi będzie coraz trudniej przetrwać i dobrze prosperować. Xu użył tu sformułowania znanego m.in. z instrukcji popularnej gry internetowej Minecraft („survive and thrive”).

Według wyliczeń Reutersa, w samym IV kwartale mijającego roku Huawei odnotował 3,9-proc. wzrost przychodów (do około 23,3 mld dol), podczas gdy w dane za III kwartał były o 27 proc. wyższe niż przed rokiem.

Z kolei według naszych szacunków Huawei sprzedał w IV kw. br. 55 mln smartfonów. Rok wcześniej było to 60,5 mln sztuk. 

Huawei zmieni się w 2020 roku

W Nowym Roku Huawei będzie koncentrować się na budowie własnego systemu operacyjnego Harmony oraz uruchomieniu własnego ekosystemu, w tym chmury i galerii aplikacji, który ma pozwolić koncernowi na sprzedaż inteligentnych urządzeń poza Chinami.

W liście Erica Xu widać też zapowiedź zmiany w komunikacji wartości koncernu. Zapowiedział również, że w 2020 roku grupa będzie pozbywać się menedżerów „przeciętnych” i „zadowolonych”, ponieważ nie jest to zgodne z obecną linią koncernu.

Zapowiedź zmiany w strategii marketingowej Huawei widać już w ostatniej kampanii reklamowej grupy w Polsce. Małżeństwo Lewandowskich występuje w spocie, którego hasło przewodnie brzmi „To co ważne, nie zawsze przychodzi łatwo.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Szef Alibaby: praca po 12 godzin dziennie to błogosławieństwo

Jack Ma, współzałożyciel koncernu Alibaba, jednego z największych koncernów zajmujących się e-handlem na świecie ...

Trump otworzył konto na prawicowym serwisie. Google już go blokuje

Giganci technologiczni rozprawiają się z alternatywnymi mediami społecznościowymi. Google i Apple zawiesiły u siebie ...

Zaczynali od owcy Dolly. Teraz będą świnie dla alergików

Amerykańska Agencja ds. Żywności zatwierdziła genetycznie modyfikowane świnie. Zwierzęta mogą być hodowane do celów ...

Rząd chce chronić dane w chmurze przed… USA

Resort cyfryzacji chce zapobiec niekontrolowanemu dostępowi służb USA do danych polskich użytkowników gromadzonych na ...

Złamał hasła Trumpa do Twittera i LinkedIn. Były zaskakujące

Holenderski ekspert twierdzi, że uzyskał dostęp do konta prezydenta Trumpa @realDonaldTrump na Twitterze, odgadując ...

Po wystrzeleniu irańskich rakiet mocno rośnie kurs bitcoina

Nocny atak rakietowy na bazy amerykańskich wojsk w Iraku rozgrzał giełdy. Militarne działania Iranu, ...