Reklama
Rozwiń

Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w II kw. 2018 roku: pomaga przejęcie Netii

Publikacja: 23.08.2018 14:03

2,6 mld zł przychodu, 0,96 mld zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację, 236 mln zł zysku netto wykazała Grupa Cyfrowy Polsat w II kwartale 2018 r. Dane byłyby zbieżne z oczekiwaniami biur maklerskich obserwujących notowania firmy na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, gdyby nie wynik netto, który okazał się słabszy od średniej prognoz specjalistów.

Biura szacowały, że kontrolowany przez Zygmunta Solorza gigant wykaże w tym okresie 2,57 mld zł przychodu, 0,93 mld zł EBITDA oraz 0,26 mld zł zysku netto. Tym samym przychody i EBITDA okazały się nieco wyższe od średniej prognoz maklerów, a wynik netto słabszy o prawie 10 proc..

Na tę różnicę zwracała uwagę inwestorom agencja Bloomberg i początkowo na środowej sesji akcje Cyfrowego Polsatu taniały. W ciągu dnia zaświeciły się jednak na zielono.

Wyniki grupy po raz drugi przygotowane zostały według obowiązującego od tego roku standardu IFRS 15, a po raz pierwszy uwzględniały część kwartalnych rezultatów Grupy Netia, przejętej przez nią we współpracy z Zygmuntem Solorzem.

Według spółki, przychody w II kw. br. są wyższe o 7,5 proc., a EBITDA o 3,5 proc. niż w analogicznym okresie 2017 r., gdyby wówczas grupa raportowała wg. tegorocznych standardów.

Takich zwyżek nie odnotował żaden z konkurentów Cyfrowego Polsatu, ale też żaden nie był aktywny na polu fuzji i przejęć tak jak grupa miliardera.

Za wzrosty widoczne w kwartale odpowiada konsolidacja Netii (1,5 miesiąca), wyższe wpływy z reklam kanałów telewizyjnych (których przybyło także dzięki przejęciom), czy większe sumy z rozliczeń z innymi operatorami (Play zaczął korzystać z sieci 4G Plusa).

W całym 2018 roku EBITDA grupy, jeśli wyłączyć wpływ przejęcia Netii, nie będzie jednak wyższa niż w 2018 r. – podtrzymała w środę Katarzyna Ostap-Tomann, odpowiedzialna za finanse w zarządzie Cyfrowego Polsatu.

Cyfrowy Polsat poinformował też, że bez Netii jego przychody byłyby o 0,3 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2017 r. według dawnych standardów (MSR18) i wyniosłyby 2,47 mld zł. EBITDA zaś obniżyłaby się o 3,7 proc.. do 928 mln zł.

Wolne przepływy gotówkowe grupy w takim ujęciu mają wynieść około 1,5 mld zł.

Ostap-Tomann pytana, czy intencją Cyfrowego Polsatu jest dokupienie w tym roku akcji Netii poinformowała też, że Cyfrowy Polsat zamierza odkupić akcje Netii od wehikułu właściciela – firmy Karswell.

Na pytanie, czy firma planuje emisję akcji powiedziała: – Na razie nie mamy takich planów.

Zapewniła też, że Cyfrowy Polsat nie myśli obecnie o restrukturyzacji kosztowej Netii. – Koncentrujemy się na tym, aby powstał jak najlepszy produkt – powiedziała.

Na razie grupa oferuje stacjonarny internet Netii swoim klientom – Za chwilę chcemy zaoferować klientom Netii Smart Dom. Jesienią liczba punktów sprzedaży, w których dostępna będzie wspólna oferta firm urośnie do 300 – mówił Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu.

Jak co kwartał zarząd podał osobne dane finansowe dla spółek z Grupy Polkomtel (w tym zawiera się Aero2, d. Midas). Przychody Grupy Polkomtel wyniosły w II kw. br. 1,681 mld zł, a EBITDA 623 mln zł.

Dodano, że gdyby firma raportowała dane o kartach SIM do Głównego Urzędu Statystycznego, po półroczu podałaby liczbę 3,3 mln kart pre-paid. To tyle samo, co kwartał wcześniej.

Wraz z opublikowaną dziś liczbą kart post-paid (8,9 mln), daje to łącznie 12,2 mln kart SIM. Dla porównania, po I kw. br., było to około 12,11 mln kart. Przyrost w kwartale to około 90 tys. kart.

Dane operacyjne prezentowane przez grupę nie obejmują danych Netii, która jest wirtualnym operatorem na sieci Play. Należy spodziewać się, że z czasem (być może w przyszłym roku) Polkomtel podejmie działania, aby to stacjonarny operator korzystał z jego infrastruktury.

W końcu czerwca Grupa Cyfrowy Polsat świadczyła 16,69 mln usług (RGU), o 2,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba klientów (podmiotów z umową) nieznacznie ( o 1,6 proc.) spadła – do 5,72 mln.

Liczby klientów korzystających z ofert wiązanych Cyfrowego Polsatu w ciągu 12 miesięcy powiększyła się o 281 tys. do 1,66 mln i stanowi prawie 29 proc. bazy klientów kontraktowych grupy. Od tego roku z programu rabatowego smartDom mogą korzystać wszyscy klienci grupy, bez względu na poziom abonamentu, który płacą.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku