Wyniki Cyfrowego Polsatu w I kw. 2019 roku: blisko 1,9 mln klientów smartDomu

Publikacja: 14.05.2019 10:33

Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w I kwartale 2019 roku okazały się w części pozycji nieco wyższe od średniej prognoz biur maklerskich. Na plus różnią się przychody i zysk netto grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza. Natomiast zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) była zgodne z oczekiwaniami.

Grupa Cyfrowy Polsat opublikowała we wtorek wyniki za I kwartał 2019 roku wyliczane na dwa sposoby. Tak jak w ubiegłym roku (według MSR17) oraz zgodnie ze standardem obowiązującym od tego roku, czyli MSSF 16.

W pierwszym ujęciu Grupa Cyfrowy Polsat wykazała 2,78 mld zł przychodu, 922 mln zł EBITDA oraz około 301 mln zł zysku netto. To odpowiednio wzrost o 18,6 proc., 3 proc. oraz 2,9 proc. w porównaniu z wynikami z I kwartału 2018 roku, przy czym wyników z minionego kwartału i tych rok temu nie można porównywać wprost, ponieważ dopiero w maju 2018 roku grupa przejęła kontrolę nad Netią.

Na łamach „Parkietu” opisywane były prognozy biur maklerskich przygotowane dla grupy Cyfrowy Polsat według pierwszego z tych podejść, czyli przy zastosowaniu MSR 17.  Przedstawione zgodnie z nim wyniki grupy Zygmunta Solorza są wyższe od średniej prognozy biur jeśli chodzi o przychody (o  0,8 proc., więc można tę różnicę zignorować) i zysk netto (o prawie 26 proc.).Specjaliści zwracają uwagę, że na poziom zarobku wpływa niższa amortyzacja.

Paweł Szpigiel, analityk Domu Maklerskiego mBanku zwraca uwagę, że wynik EBITDA oczyszczony z efektu przejęcia Netii jest o 6 proc. niższy niż rok temu. Według niego trudno będzie o wzrost EBITDA grupy w całym roku.

Dominik Niszcz z Raiffeisena ocenia, że spadek EBITDA „starego” Cyfrowego Polsatu był uwzględniony w prognozach biur. – Inwestorzy spodziewali się wyższych kosztów treści sportowych, kosztów marketingu i słabszego rynku telewizyjnego w związku z wysoką bazą przed rokiem – mówi Niszcz.

Grupa podała szacunki domu mediowego Starcom, według których w I kw. br. nakłady na reklamę telewizyjną spadły o 3,1 proc. do 965 mln zł. Polsat poinformował w prezentacji dla inwestorów, że jego przychody urosły o  proc. do 271 mln zł w kwartale, a tym samym udział w rynku wzrósł do 28 proc. mimo spadku udziału w widowni rok do roku o 0,5 pkt. proc. do 23,4 proc..

Z kolei aby porównać wyniki telekomunikacyjno-telewizyjnej grupy z wynikami konkurentów, w tym Playa, który z wyprzedzeniem zastosował nowe standardy sprawozdawczości, trzeba wziąć pod uwagę dane z MSSF16.

Według MSSF16 Grupa Cyfrowy Polsat wykazała 2,79 mld zł przychodu, 1,04 mld zł EBITDA oraz 297 mln zł zysku netto.

W końcu marca br., Grupa Cyfrowy Polsat (z pominięciem Netii) świadczyła 14,3 mln usług 5,7 mln klientom kontraktowym.

W segmencie usług mobilnych, w końcu marca br. aktywnych było około 12,25 mln kart SIM, o około 10 tys. mniej niż w grudniu br.. Grupa obsługiwała 9,25 mln kart abonamentowych (wzrost o około 94 tys. kart w trzy miesiące) oraz około 3 mln kart pre-paid (spadek o około 100 tys.). Dane te nie obejmują kart SIM posiadanych przez klientów Netii.

Liczba usług płatnej telewizji Grupy Cyfrowego Polsatu wynosiła w końcu marca 5,1 mln, o 93 tys. więcej niż przed rokiem ze względu na to, że więcej osób aktywuje usługi Ipli i kupuje dodatkowy dekoder w ramach usługi „Multiroom”.

Z prezentacji dla inwestorów grupy wynika, że z pakietu usług smartDOM w końcu marca korzystało 1,855 mln abonentów, o 59 tys. więcej niż w grudniu.

Kurs akcji Cyfrowego Polsatu o godzinie 10.07 spada o 2,04 proc. do 24,96 zł.

Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w I kwartale 2019 roku okazały się w części pozycji nieco wyższe od średniej prognoz biur maklerskich. Na plus różnią się przychody i zysk netto grupy kontrolowanej przez Zygmunta Solorza. Natomiast zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) była zgodne z oczekiwaniami.

Grupa Cyfrowy Polsat opublikowała we wtorek wyniki za I kwartał 2019 roku wyliczane na dwa sposoby. Tak jak w ubiegłym roku (według MSR17) oraz zgodnie ze standardem obowiązującym od tego roku, czyli MSSF 16.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy