25. miejsce zajęła Polska w najnowszym, opracowanym przez Komisję Europejską rankingu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI 2019). Autorzy rankingu zaznaczają, że w ciągu ostatnich kilku lat wynik kraju poprawił się, podobnie jak średnia dla UE, ale Polsce nie udało się awansować w rankingu ogólnym, na pozycję w którym ma wpływ wiele elementów.
Niektórzy zapewne pamiętają, że według edycji z 2018 r. Polska plasowała się na miejsce 24.. Właśnie ogłoszony ranking sugeruje, że tym razem spadliśmy o oczko. Jak się jednak okazuje, nie jest to prawda, bowiem Komisja Europejska wprowadziła zmiany w sposobie oceny państw członkowskich i tegoroczna edycja nie może być porównywana wprost z wynikami z poprzednich lat. Dla ułatwienia i umożliwienia wychwycenia trendu, KE dokonała przeliczenia wyników. Zarówno w 2017, jak i 2018 r. Polska zajęłaby według tej samej metodologii również 25. miejsce.
KE poszerzyła zakres analiz o takie elementy jak gotowość na 5G (jesteśmy ocenieni na 0 proc., podczas gdy średnia unijna to 14 proc.), ponadpodstawowe umiejętności cyfrowe, kobiety-specjaliści w dziedzinie ICT, absolwenci kierunków w dziedzinie ICT, osoby, które nigdy nie korzystały z Internetu, korzystanie z kursów internetowych, konsultacji i głosowania w sieci, wymiana danych medycznych, czy e-recepty.
Silne strony Polski to poziom wykorzystania mobilnych usług szerokopasmowego Internetu (zajmujemy tu 1. miejsce w UE, ze 163 abonamentami na 100 mieszkańców) oraz poprawa w obszarze cyfrowych usług publicznych (awans o dwa oczka na 23 miejsce), gdzie częściej korzystamy z e-usług, w tym z częściowo wypełnionych formularzy elektronicznych (zapewne pomaga nam tutaj e-pit), usług e-zdrowia, a ogólnie lepiej użytkujemy tzw. otwartych danych. Pod tym ostatnim względem wypadamy powyżej unijnej średniej.
Słabością jest nadal stopień wykluczenia cyfrowego Polaków (nadal prawie jedna piąta mieszkańców – 18 proc. wobec 20 proc. w poprzedniej edycji rankingu DESI – ani razu nie korzystała z Internetu), a ponad połowa nie ma chociażby podstawowych umiejętności cyfrowych (54 proc.). Relatywnie niski jest też poziom ucyfrowienia przedsiębiorstw.