Twardy Brexit nie pozwoli na podwyżki cen usług dotyczących Wielkiej Brytanii

Publikacja: 16.06.2019 13:40

Wraz z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (tzw. brexitem) polscy operatorzy oferujący usługi roamingu międzynarodowego w UE i połączenia międzynarodowe wewnątrz unii na specjalnych warunkach ustalonych przez wspólnotę, będą musieli wprowadzić zmiany w cennikach i regulaminach, które stanowią integralną część umów zawieranych przez abonentów. W skrócie: treść tych dokumentów będzie musiała uwzględnić, że Wielka Brytania nie należy do UE, a co za tym idzie nie dotyczą jej np. zasada „roam like at home”, która obchodzi właśnie drugie urodziny, zrównująca ceny w roamingu w UE z krajowymi.

Problem polega na tym, że gdy telekom wprowadza zmiany i są one niekorzystne dla użytkowników, tym ostatnim przysługuje im prawo wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kosztów (konieczności zwrotu ulgi), chyba że zmiany wynikają z czynników od telekomu niezależnych. Za niezależne od operatora prawo uznaje zmiany w prawie, podatkach, czy decyzje Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Ministerstwo Cyfryzacji postanowiło sprawdzić, czy Brexit, szczególnie tzw. „twardy” („no-deal brexit”), nie wiążący się z zawarciem umowy przez Wielką Brytanię ze wspólnotą, można traktować jako zmiany w prawie i co to oznacza dla operatorów i ich klientów. Na zlecenie resortu, za około 22 tys. zł, analizę prawną mającą odpowiedzieć na to pytanie przygotowała kancelaria Wierciński, Kwieciński, Baehr, a właściwie trzy prawniczki dla niej pracujące: Agnieszka Wiercińska–Krużewska, Aleksandra Libiszowska oraz Karolina Miksa.

W uproszczeniu, prawniczki WKB po analizie dochodzą oni do wniosku, że „wystąpienie Wielkiej Brytanii z UE w modelu no-deal Brexit zasadniczo nie mogłoby zostać uznane za zmianę przepisów prawa”, a przypadki przeciwne uznają za bardzo mało prawdopodobne.

Dodatkowo, podaje WKB, w razie twardego brexitu, operatorzy polscy będą musieli zawrzeć umowy bilateralne z operatorami brytyjskimi w sprawie rozliczeń. „W przypadku zawarcia takich bilateralnych umów zmiany dla abonentów z nich wynikające nie będą ani pośrednio ani bezpośrednio wynikać ze zmiany przepisów prawa, a tym samym uchronią abonentów przed koniecznością zwrotu ulgi w przypadku skorzystania z prawa do wypowiedzenia umowy” – podaje kancelaria.

Według niej po brexicie, ceny roamingu pozostaną w gestii komercyjnych uzgodnień pomiędzy operatorami.

Prawniczki wskazują również, że niektórzy operatorzy mogą być w lepszej sytuacji niż inni. Zmiany w cenniku roamingu będą musieli wprowadzić ci, którzy wprost wskazywali Wielką Brytanię jako kraj podlegający rozporządzeniu z 2015 r., wprowadzającemu zasadę „roam like at home” (Orange Polska), a ci, którzy pisali ogólnie o krajach UE (Play) – już nie.

WKB zaleca telekomom, by nie zwlekali z informowaniem o zmianach w cennikach, jeśli chcieliby przekonywać, iż robią to z powodów zmian w prawie.

Opinię można znaleźć wśród ekspertyz opublikowanych przez MC.

Wraz z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (tzw. brexitem) polscy operatorzy oferujący usługi roamingu międzynarodowego w UE i połączenia międzynarodowe wewnątrz unii na specjalnych warunkach ustalonych przez wspólnotę, będą musieli wprowadzić zmiany w cennikach i regulaminach, które stanowią integralną część umów zawieranych przez abonentów. W skrócie: treść tych dokumentów będzie musiała uwzględnić, że Wielka Brytania nie należy do UE, a co za tym idzie nie dotyczą jej np. zasada „roam like at home”, która obchodzi właśnie drugie urodziny, zrównująca ceny w roamingu w UE z krajowymi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki