
Drogą do sukcesu wydaje się być implementacja przemyślanej strategii, pozwalającej wprowadzić innowacyjne modele biznesowe umożliwiające uzyskanie dodatkowych strumieni przychodów oraz praca nad siecią nowej generacji (model przedsiębiorstwa Brand – Idea – Consumer). W praktyce, oznacza to wyjście z pozycji operatora infrastruktury (tzw. dumb pipe) i współpracę z graczami internetowymi zwanymi Over-The-Top (OTT). Konieczna jest również intensywna praca nad jakością usług, nie tylko pod względem wskaźników jakościowych (ang. QoS – Quality of Service), ale także konfrontacja z trudno mierzalnym efektem wywieranym na użytkowniku końcowym (ang. QoE – Quality of Experience).
Z nowymi technologiami łączy się nierozerwalnie nowe podejścia do taryfikacji usług związane z użyciem sieci nowej generacji, a także obrona tradycyjnej telefonii głosowej bez blokowania rozwoju telefonii IP. Finalnie jest to również wejście w nowe sektory rynku takie, jak energetyka, służba zdrowia, czy też media, gdzie proliferacja telewizji, gazet, radia, telefonu, internetu wyraźnie wskazuje na konwergencję mediów i przenikanie się poszczególnych nośników. Docelową platformą nowej, globalnej sieci gospodarczej może zostać telewizja cyfrowa, która łączy interaktywne zalety internetu z prostotę telewizji, potencjałem telefonu i kontekstem globalnej gazety
W poszukiwaniu optymalnej strategii operatorzy powinni rozważyć kilka modeli biznesowych umożliwiających realizację założonej strategii. Wg. tegorocznego badania The Economist Intelligence Unit, przeprowadzonego wśród wyższej kadry zarządzającej operatorów telekomunikacyjnych możemy wyróżnić pięć docelowych modeli biznesowych.
Model Pioniera Cenowego zorientowanego na ucieczkę od płaskich taryf i nowe modele taryfikacji (odzwierciedlające realną utylizację sieci w danej porze dnia) i protekcję przychodów. Model ten zakłada wyjście poza neutralność sieci (bazując na podejściu tzw. best effort) i promuje premie za jakość dostarczanej treści. Przykładem są operatorzy afrykańscy typu Vodacom Tanzania, czy MTN oferujący dynamiczną wycenę usługi i znaczne upusty cenowe o określonych porach dnia.