Płatności NFC wchodzą do Polski

Płacenie w sklepach przez zbliżenie telefonu do terminala wkrótce umożliwią mBank i MutiBank. Nasz rynek szykuje się na technologię NFC

Publikacja: 19.11.2011 10:08

BlackBerry

BlackBerry

Foto: ROL

Rok 2012 będzie będzie pierwszym, w którym na dobre ruszą pierwsze wdrożenia NFC, czyli komunikacji bliskiego zasięgu (Near Field Communication) nazywanej elektronicznym portfelem. Do uruchomienia tej technologii szykują się i polskie firmy: zarówno czterej najwięksi operatorzy komórkowi, jak i producenci telefonów czy kas fiskalnych.

– Szerokie upowszechnienie się standardu NFC jest kwestią czterech lat – szacuje Sandy Shen, dyrektor działu badań w firmie Gartner. – Największą przeszkodą może się okazać konieczność zmiany ludzkich przyzwyczajeń: przekonanie klientów, by płacili telefonami komórkowymi zamiast kartami czy gotówką.

Rynek płatności mobilnych rozrasta się w błyskawicznym tempie. Wartość wszystkich transakcji mobilnych w Europie Środkowo – Wschodniej w 2010 roku wyniosła 290 mln euro, ale do końca 2017 roku ta kwota ma urosnąć do 22,7 mld euro – podaje raport firmy analitycznej Frost & Sullivan.

Na fali tych prognoz mBank i MultiBank chcą wprowadzić w Polsce płatności NFC. Oba banki we współpracy z organizacją Visa rozpoczynają właśnie mające potrwać trzy miesiące testy takiego rozwiązania na iPhone’ach. Dlaczego tylko iPhone’y? Bo z danych wynika, że ich właściciele najczęściej logują się do mobilnych systemów transakcyjnych – w mBanku generują 20 proc. wszystkich logowań, w MultiBanku – 35 proc. Po zakończonym pilotażu, a więc w pierwszych miesiącach przyszłego roku, obie instytucje chcą uruchomić komercyjną usługę płatności mobilnych NFC.

Wyposażenie smartfona w moduł NFC jest stosunkowo proste. Wystarczy zainstalować specjalną aplikację i wsunąć do gniazda telefonu odpowiednio zmodyfikowaną kartę microSD, która jest obecnie standardowym wyposażeniem znacznej części komórek. Aby mogła pełnić funkcję karty płatniczej, musi zawierać antenę do płatności zbliżeniowych i układ scalony z aplikacją płatniczą.

W łączność NFC są firmowo wyposażone coraz liczniejsze modele smartfonów, m.in. Nokia z systemem Symbian (modele 603, 700 i 701, a docelowo wszystkie nowe telefony fińskiego producenta), Samsung Galaxy Nexus czy BlackBerry (modele Bold 9900 i Curve 9360).

Inaczej jest z iPhone’ami, których producent nie przystosował do łączności NFC, ani nie dał możliwości wyposażenia ich w kartę microSD. Aby więc można było skorzystać z oferty mBanku i Mutibanku, do dolnej części telefonu Apple’a powinno się doczepić dostawkę o nazwie iCarte.

Do wdrożenia płatności NFC przymierzają się też polscy operatorzy: Plus, T-Mobile, Orange i Play.

– W Orange trwają właśnie duże testy NFC we współpracy z Bankiem Zachodnim WBK. Komercyjnie planujemy udostępnić tę usługę w 2012 roku – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP.

Z tym samym bankiem współpracuje Plus, a T-Mobile wraz z Inteligo szykują się do uruchomienia płatności NFC w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Również producenci kas fiskalnych starają się przygotować swoje systemy do wymagań nowej technologii.

– PIN Pad podłączony do kasy fiskalnej pozwala na zainstalowanie dowolnej aplikacji, w tym płatniczej korzystającej z technologii NFC. Urządzenia z tą technologią trafią na rynek w 2012 roku – mówi Wiesław Klimek, główny specjalista ds. elektronicznych transakcji w nowosądeckiej firmie Novitus, która produkuje kasy fiskalne. – Zaletą tej formy płatności będzie skrócenie czasu obsługi klienta, a więc i kolejek w sklepach. Płacenie zbliżeniowe bywa też postrzegane jako bezpieczniejsze dzięki temu, że klient nie wypuszcza z ręki swojej karty płatniczej lub – co już niedługo będzie możliwe – telefonu komórkowego – dodaje Klimek.

Standard ten umożliwia nie tylko płatności, ale też całą gamę innych funkcji: od kodowania w komórce biletów komunikacji miejskiej po głosowanie przez internet, co zresztą jest już możliwe w Turcji. Telefon z NFC będzie też można przyłożyć do okładki filmu w sklepie czy wypożyczalni – po to, by obejrzeć jego zwiastun.

– Tę technologię można wykorzystać np. w systemach lojalnościowych do identyfikacji stałych klientów, ale też do przesyłania danych pomiędzy dwoma telefonami czy laptopami – mówi Wiesław Klimek.

Rok 2012 będzie będzie pierwszym, w którym na dobre ruszą pierwsze wdrożenia NFC, czyli komunikacji bliskiego zasięgu (Near Field Communication) nazywanej elektronicznym portfelem. Do uruchomienia tej technologii szykują się i polskie firmy: zarówno czterej najwięksi operatorzy komórkowi, jak i producenci telefonów czy kas fiskalnych.

– Szerokie upowszechnienie się standardu NFC jest kwestią czterech lat – szacuje Sandy Shen, dyrektor działu badań w firmie Gartner. – Największą przeszkodą może się okazać konieczność zmiany ludzkich przyzwyczajeń: przekonanie klientów, by płacili telefonami komórkowymi zamiast kartami czy gotówką.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił