Rynkowe sojusze do tasowania

Ziszcza się z dawna zapowiadane partnerstwo pomiędzy grupą Canal + i grupą ITI sprowadzające się głównie do połączenia dwóch platform satelitarnych: Cyfry + i n. O tworzeniu okrzyczanych na polskim rynku konglomeratach medialno-telekomunikacyjnych, w tym wypadku mało słychać. Grupie Canal + na razie wystarczają własne zasoby contentowe. Porozumienie oznacza przetasowanie na rynku platform satelitarnych, ale raczej nie rewolucję rynkową. Ciekawe, jak wpłynie na interesy Telekomunikacji Polskiej, która wiązała duże nadzieje na współpracę z n.

Publikacja: 19.12.2011 10:15

Rynkowe sojusze do tasowania

Foto: ROL

Dzisiaj rano TVN poinformowało o podpisaniu wraz ze swoim właścicielem – koncernem ITI – porozumienia o strategicznej współpracy z Grupą Canal +. W praktyce sprowadza się ono do połączenia działalności operacyjnej ITI Neovision i Canalu + Cyfrowego, czyli połączenia platform DTH Cyfry + i n. W efekcie powstanie podmiot o 2,5 mln abonentów płatnej TV, wyceniony na prawie 6 mld zł.

Grupa Canal + ma wprawdzie jeszcze nabyć mniejszościowy pakiet spółki kontrolującej TVN z opcją do przejęcia całkowitej kontroli, ale to najwyraźniej nie jest podstawowym celem francuskiego koncernu (grupa Vivendi). Przede wszystkim jest on zainteresowany konsolidacją na rynku DTH, na którym – tak samo jak ITI – nie może dogonić Cyfrowego Polsatu (3,5 mln abonentów).

Dzięki połączeniu platform n i Cyfry + ten dystans się zmniejszy. Na rynku DTH pozostaną dwa duże podmioty i Telekomunikacja Polska, która operuje czwartą co do wielkości platformą z przeszło pół miliona abonentami . I to dla TP rynkowe warunki zmienią się bodaj tak samo, jak dla trzech wyżej wspomnianych podmiotów. Nie tylko dlatego, że operator narodowy wchodzi w rolę wyraźnie najmniejszego gracza. Jego partner, na współpracy z którym TP od roku buduje plan sukcesu na rynku TV, właśnie wiąże się z konkurentem.

TP rozpoczynała przygodę z TV we współpracy właśnie z Cyfrą +, łącznie z wykorzystaniem satelitarnej infrastruktury nadawczej partnera i z odsprzedażą jego pakietów programowych. Wraz z budową przez TP własnej platformy DTH współpraca zaczęła się stopniowo rozjeżdżać, aż wreszcie zamarła w 2009 r. Także w dziedzinie contentowej. Dla odmiany TP w ubiegłym roku porozumiała się z TVN, zrezygnowała niemal z własnego programmingu i od kilku miesięcy nastawia się głównie na odsprzedaż pakietów n. Efekty operacyjnej tej współpracy nie są jeszcze znane.

Chociaż umowy TP i ITI Neovison z pewnością zabezpieczają współpracę od strony formalnej, to pozostaje pytaniem, na jak długo – w nowej konfiguracji właścicielskiej – TVN będzie miał zapał do tej współpracy.

Niewiadomych jest wiele. Współwłaścicielem nowotworzonej platformy jest UPC Polska (jako dawny właściciel platformy Wizja TV połączonej w 2001 r. z Cyfrą +), które obok Netii jest najpoważniejszym konkurentem Telekomunikacji Polskiej na rynku telekomunikacyjnym. To nie ułatwia zacieśnienia więzów, choć oczywiście nie oznacza automatycznego zerwania (istnieje wszak współpraca contentowa między TP, a grupą Liberty Media, do której należy UPC). Z drugiej strony sojusz pomiędzy Polkomtelem i Cyfrowym Polsatem może stopniowo zmuszać nową platformę DTH do współpracy z jakimś partnerem telekomunikacyjnym. Tylko, czy koniecznie z Telekomunikacją Polską? Na rynku może być więcej chętnych, do pakietowania usług telewizyjnych z telefonią komórkową, czy mobilnym dostępem do internetu.

Bez względy na bilans całego wydarzenia, aktualne sojusze wydają się co najmniej niepewne i sporo pracy przed operatorami, aby je utwierdzić, lub zbudować nowe.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu