Rynkowe sojusze do tasowania

Ziszcza się z dawna zapowiadane partnerstwo pomiędzy grupą Canal + i grupą ITI sprowadzające się głównie do połączenia dwóch platform satelitarnych: Cyfry + i n. O tworzeniu okrzyczanych na polskim rynku konglomeratach medialno-telekomunikacyjnych, w tym wypadku mało słychać. Grupie Canal + na razie wystarczają własne zasoby contentowe. Porozumienie oznacza przetasowanie na rynku platform satelitarnych, ale raczej nie rewolucję rynkową. Ciekawe, jak wpłynie na interesy Telekomunikacji Polskiej, która wiązała duże nadzieje na współpracę z n.

Publikacja: 19.12.2011 10:15

Rynkowe sojusze do tasowania

Foto: ROL

Dzisiaj rano TVN poinformowało o podpisaniu wraz ze swoim właścicielem – koncernem ITI – porozumienia o strategicznej współpracy z Grupą Canal +. W praktyce sprowadza się ono do połączenia działalności operacyjnej ITI Neovision i Canalu + Cyfrowego, czyli połączenia platform DTH Cyfry + i n. W efekcie powstanie podmiot o 2,5 mln abonentów płatnej TV, wyceniony na prawie 6 mld zł.

Grupa Canal + ma wprawdzie jeszcze nabyć mniejszościowy pakiet spółki kontrolującej TVN z opcją do przejęcia całkowitej kontroli, ale to najwyraźniej nie jest podstawowym celem francuskiego koncernu (grupa Vivendi). Przede wszystkim jest on zainteresowany konsolidacją na rynku DTH, na którym – tak samo jak ITI – nie może dogonić Cyfrowego Polsatu (3,5 mln abonentów).

Dzięki połączeniu platform n i Cyfry + ten dystans się zmniejszy. Na rynku DTH pozostaną dwa duże podmioty i Telekomunikacja Polska, która operuje czwartą co do wielkości platformą z przeszło pół miliona abonentami . I to dla TP rynkowe warunki zmienią się bodaj tak samo, jak dla trzech wyżej wspomnianych podmiotów. Nie tylko dlatego, że operator narodowy wchodzi w rolę wyraźnie najmniejszego gracza. Jego partner, na współpracy z którym TP od roku buduje plan sukcesu na rynku TV, właśnie wiąże się z konkurentem.

TP rozpoczynała przygodę z TV we współpracy właśnie z Cyfrą +, łącznie z wykorzystaniem satelitarnej infrastruktury nadawczej partnera i z odsprzedażą jego pakietów programowych. Wraz z budową przez TP własnej platformy DTH współpraca zaczęła się stopniowo rozjeżdżać, aż wreszcie zamarła w 2009 r. Także w dziedzinie contentowej. Dla odmiany TP w ubiegłym roku porozumiała się z TVN, zrezygnowała niemal z własnego programmingu i od kilku miesięcy nastawia się głównie na odsprzedaż pakietów n. Efekty operacyjnej tej współpracy nie są jeszcze znane.

Chociaż umowy TP i ITI Neovison z pewnością zabezpieczają współpracę od strony formalnej, to pozostaje pytaniem, na jak długo – w nowej konfiguracji właścicielskiej – TVN będzie miał zapał do tej współpracy.

Niewiadomych jest wiele. Współwłaścicielem nowotworzonej platformy jest UPC Polska (jako dawny właściciel platformy Wizja TV połączonej w 2001 r. z Cyfrą +), które obok Netii jest najpoważniejszym konkurentem Telekomunikacji Polskiej na rynku telekomunikacyjnym. To nie ułatwia zacieśnienia więzów, choć oczywiście nie oznacza automatycznego zerwania (istnieje wszak współpraca contentowa między TP, a grupą Liberty Media, do której należy UPC). Z drugiej strony sojusz pomiędzy Polkomtelem i Cyfrowym Polsatem może stopniowo zmuszać nową platformę DTH do współpracy z jakimś partnerem telekomunikacyjnym. Tylko, czy koniecznie z Telekomunikacją Polską? Na rynku może być więcej chętnych, do pakietowania usług telewizyjnych z telefonią komórkową, czy mobilnym dostępem do internetu.

Bez względy na bilans całego wydarzenia, aktualne sojusze wydają się co najmniej niepewne i sporo pracy przed operatorami, aby je utwierdzić, lub zbudować nowe.

Dzisiaj rano TVN poinformowało o podpisaniu wraz ze swoim właścicielem – koncernem ITI – porozumienia o strategicznej współpracy z Grupą Canal +. W praktyce sprowadza się ono do połączenia działalności operacyjnej ITI Neovision i Canalu + Cyfrowego, czyli połączenia platform DTH Cyfry + i n. W efekcie powstanie podmiot o 2,5 mln abonentów płatnej TV, wyceniony na prawie 6 mld zł.

Grupa Canal + ma wprawdzie jeszcze nabyć mniejszościowy pakiet spółki kontrolującej TVN z opcją do przejęcia całkowitej kontroli, ale to najwyraźniej nie jest podstawowym celem francuskiego koncernu (grupa Vivendi). Przede wszystkim jest on zainteresowany konsolidacją na rynku DTH, na którym – tak samo jak ITI – nie może dogonić Cyfrowego Polsatu (3,5 mln abonentów).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?