Kanały tematyczne przyczyniły się do zmian w gustów widzów

Broker reklamowy Atmedia podsumował, ile czasu poświęcali polscy widzowie na oglądanie poszczególnych rodzajów programów dziesięć lat temu i dzisiaj. Wzrósł m.in. czas oglądania seriali i sitcomów oraz programów dla dzieci, straciły popularność talk-show i teleturnieje. To zarówno kwestia wypalenia się niektórych formatów telewizyjnych, jak i skutki rozwoju rynku stacji niszowych.

Publikacja: 28.08.2012 07:00

Kanały tematyczne przyczyniły się do zmian w gustów widzów

Foto: ROL

– Polski widz z roku na rok otrzymuje szerszą ofertę telewizyjną, a czterem  głównym ogólnotematycznym kanałom przybywa konkurentów w postaci stacji serialowych, dziecięcych, dokumentalnych, czy lifestyle’owych. Dzieli się też czas poświęcany na ich oglądanie, a beneficjentami zmian są oczywiście kanały sprofilowane – komentuje Joanna Nowakowska, rzeczniczka Atmediów.

Tematyczne walczą serialami i ofertą dla dzieci

Z przeanalizowanych przez Atmedia danych instytutu Nielsen Audience Mesurement wynika, że główną kategorią  programów, jakie ogląda polski widz, jest dziś kategoria serial-teatr-film – widzowie poświęcali jej w I półroczu 2012 roku średnio 114,2 min. dziennie (przy 97,7 min. w analogicznym okresie 2002 roku). Kolejne są programy informacyjne: 28,6 min. przy 23,7 min. w 2002 roku, rozrywkowe: 17,2 min. (ale widać spory spadek, bo w I półroczu 2002 roku było to jeszcze 29,7 min.) oraz sportowe: 15,8 min. (przy 12,7 min. dziesięć lat temu).

Po podsumowaniu telewizyjnych gatunków bardziej szczegółowo, okazuje się, że w ciągu ostatniej dekady znacznie wzrósł przede wszystkim średni dzienny czas oglądania seriali i sitcomów: z 28 min. w I półroczu w 2002 roku do aż 47,8 min. w I półroczu 2012 roku.

Mocno zwiększył się też czas oglądania filmów oraz seriali dokumentalnych, podróżniczych i przyrodniczych: dziesięć lat temu w okresie styczeń-czerwiec oglądaliśmy tego typu programy przez średnio 5 min. dziennie, teraz już przez 12,9 min. Filmy i seriale rysunkowe dla dzieci też zaliczyły wzrost czasu oglądania: z 7,8 min. przed dziesięciu laty, do 11,7 min. w pierwszym półroczu tego roku.  – W ciągu ostatnich dziesięciu lat na rynku pojawiło się wiele nowych kanałów tematycznych. Widzowie mają swoje preferencje programowe i teraz mogą np. spędzać czas wyłącznie oglądając kanał z serialami kryminalnymi. Podobnie jest z kanałami dla dzieci, których dziesięć lat temu było tylko kilka   – zauważa dr Łukasz Szurmiński, medioznawca z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Jak zauważa Nowakowska, w niektórych kategoriach – jak np. programy dla dzieci, główni nadawcy w zasadzie odpuścili rywalizację. – Oddali pole takim kanałom jak Disney Channel, MiniMini+, czy Nickelodeon, a te – skutecznie zawalczyły o gusta i czas małego polskiego widza. Stworzyły przy tym silny segment, jeden z najbardziej rozwiniętych na rynku stacji tematycznych – mówi.

Słabnie popularność talk-show i telenowel

Po stronie programów, którym polscy widzowie poświęcają coraz mniej czasu, znalazły się formaty typu talk-show (spadek średniego dziennego czasu oglądania między I półroczem 2002 roku i I półroczem 2012 roku z 4,7 min. do 1,8 min.), programy rozrywkowe dla dorosłych: z 8,6 min. do 5 min., niezwykle popularne niegdyś teleturnieje – z 9,9 min. do 3,9 min. fabularne telenowele: z 15,6 min. do 6 min. oraz filmy fabularne: z 39,6 min do 35 min.

Zdaniem Łukasza Szurmińskiego programowa  konkurencja ze strony stacji tematycznych będzie rosła, bo o ile dotychczas większość z nich była płatna, teraz będą się one stawały coraz popularniejsze dzięki darmowej naziemnej telewizji cyfrowej. – W kategorii serialowej rywalizacja między kanałami ogólnotematycznymi a wyspecjalizowanymi, nadal jest zacięta. Wzrost czasu poświęcanego na oglądanie seriali (do 50 minut dziennie) wynika tu więc zarówno ze wzrostu rynku stacji filmowo-serialowych (nadaje ich w Polsce ponad 30), jak i inwestycji głównych nadawców, dla których seriale pozostają flagowymi produktami w ramówkach – mówi Joanna Nowakowska.

– Polski widz z roku na rok otrzymuje szerszą ofertę telewizyjną, a czterem  głównym ogólnotematycznym kanałom przybywa konkurentów w postaci stacji serialowych, dziecięcych, dokumentalnych, czy lifestyle’owych. Dzieli się też czas poświęcany na ich oglądanie, a beneficjentami zmian są oczywiście kanały sprofilowane – komentuje Joanna Nowakowska, rzeczniczka Atmediów.

Tematyczne walczą serialami i ofertą dla dzieci

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G