Kanały tematyczne przyczyniły się do zmian w gustów widzów

Broker reklamowy Atmedia podsumował, ile czasu poświęcali polscy widzowie na oglądanie poszczególnych rodzajów programów dziesięć lat temu i dzisiaj. Wzrósł m.in. czas oglądania seriali i sitcomów oraz programów dla dzieci, straciły popularność talk-show i teleturnieje. To zarówno kwestia wypalenia się niektórych formatów telewizyjnych, jak i skutki rozwoju rynku stacji niszowych.

Publikacja: 28.08.2012 07:00

Kanały tematyczne przyczyniły się do zmian w gustów widzów

Foto: ROL

– Polski widz z roku na rok otrzymuje szerszą ofertę telewizyjną, a czterem  głównym ogólnotematycznym kanałom przybywa konkurentów w postaci stacji serialowych, dziecięcych, dokumentalnych, czy lifestyle’owych. Dzieli się też czas poświęcany na ich oglądanie, a beneficjentami zmian są oczywiście kanały sprofilowane – komentuje Joanna Nowakowska, rzeczniczka Atmediów.

Tematyczne walczą serialami i ofertą dla dzieci

Z przeanalizowanych przez Atmedia danych instytutu Nielsen Audience Mesurement wynika, że główną kategorią  programów, jakie ogląda polski widz, jest dziś kategoria serial-teatr-film – widzowie poświęcali jej w I półroczu 2012 roku średnio 114,2 min. dziennie (przy 97,7 min. w analogicznym okresie 2002 roku). Kolejne są programy informacyjne: 28,6 min. przy 23,7 min. w 2002 roku, rozrywkowe: 17,2 min. (ale widać spory spadek, bo w I półroczu 2002 roku było to jeszcze 29,7 min.) oraz sportowe: 15,8 min. (przy 12,7 min. dziesięć lat temu).

Po podsumowaniu telewizyjnych gatunków bardziej szczegółowo, okazuje się, że w ciągu ostatniej dekady znacznie wzrósł przede wszystkim średni dzienny czas oglądania seriali i sitcomów: z 28 min. w I półroczu w 2002 roku do aż 47,8 min. w I półroczu 2012 roku.

Mocno zwiększył się też czas oglądania filmów oraz seriali dokumentalnych, podróżniczych i przyrodniczych: dziesięć lat temu w okresie styczeń-czerwiec oglądaliśmy tego typu programy przez średnio 5 min. dziennie, teraz już przez 12,9 min. Filmy i seriale rysunkowe dla dzieci też zaliczyły wzrost czasu oglądania: z 7,8 min. przed dziesięciu laty, do 11,7 min. w pierwszym półroczu tego roku.  – W ciągu ostatnich dziesięciu lat na rynku pojawiło się wiele nowych kanałów tematycznych. Widzowie mają swoje preferencje programowe i teraz mogą np. spędzać czas wyłącznie oglądając kanał z serialami kryminalnymi. Podobnie jest z kanałami dla dzieci, których dziesięć lat temu było tylko kilka   – zauważa dr Łukasz Szurmiński, medioznawca z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Jak zauważa Nowakowska, w niektórych kategoriach – jak np. programy dla dzieci, główni nadawcy w zasadzie odpuścili rywalizację. – Oddali pole takim kanałom jak Disney Channel, MiniMini+, czy Nickelodeon, a te – skutecznie zawalczyły o gusta i czas małego polskiego widza. Stworzyły przy tym silny segment, jeden z najbardziej rozwiniętych na rynku stacji tematycznych – mówi.

Słabnie popularność talk-show i telenowel

Po stronie programów, którym polscy widzowie poświęcają coraz mniej czasu, znalazły się formaty typu talk-show (spadek średniego dziennego czasu oglądania między I półroczem 2002 roku i I półroczem 2012 roku z 4,7 min. do 1,8 min.), programy rozrywkowe dla dorosłych: z 8,6 min. do 5 min., niezwykle popularne niegdyś teleturnieje – z 9,9 min. do 3,9 min. fabularne telenowele: z 15,6 min. do 6 min. oraz filmy fabularne: z 39,6 min do 35 min.

Zdaniem Łukasza Szurmińskiego programowa  konkurencja ze strony stacji tematycznych będzie rosła, bo o ile dotychczas większość z nich była płatna, teraz będą się one stawały coraz popularniejsze dzięki darmowej naziemnej telewizji cyfrowej. – W kategorii serialowej rywalizacja między kanałami ogólnotematycznymi a wyspecjalizowanymi, nadal jest zacięta. Wzrost czasu poświęcanego na oglądanie seriali (do 50 minut dziennie) wynika tu więc zarówno ze wzrostu rynku stacji filmowo-serialowych (nadaje ich w Polsce ponad 30), jak i inwestycji głównych nadawców, dla których seriale pozostają flagowymi produktami w ramówkach – mówi Joanna Nowakowska.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay