Multimedia zmieniają internetową strategię w obronie ARPU

Kablówka na dobre rezygnuje z promowania Internetu o prędkościach: 1,2 i 6 Mb/s. Rozważa wycofanie z oferty opcji najwolniejszych. Promując droższą ale szybszą usługę, chce podnieść sprzedaż dostępu do Internetu o kilkanaście procent.

Publikacja: 04.09.2012 14:48

332,5 mln zł przychodów, blisko 170 mln zł EBITDA oraz 29,6 mln zł zysku netto zanotowała w I połowie br. grupa sieci telewizji kablowej Multimedia Polska. Oznacza to wzrost wobec analogicznego  okresu  2011 r. odpowiednio o 10 proc., 8 proc. i spadek o 16 proc. Marża EBITDA jest nadal gigantyczna i wynosi 51,1 proc., nieznacznie mniej w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r.

W samym II kw. br. przychody grupy wyniosły 169,5 mln zł (o 10 proc. więcej niż w ub. r.), blisko 88 mln zł skorygowanej EBITDA i niecałe 11 mln zł zysku netto (spadek o 27 proc. rok do roku).

Liczba abonentów obsługiwanych przez grupę wyniosła na koniec czerwca 808 tys., podczas gdy w marcu było to 730 tys. Liczba RGU (jednostek generujących przychód) wyniosła 1,68 mln, o 140,7 tys. więcej niż w I kw.

Trzeba pamiętać, że powyższe dane obejmują także przejęty w maju Stream Communications, na który Multimedia przeznaczą łącznie 153 mln zł. Do zapłaty pozostało im jeszcze około 20 mln zł.  To dzięki tej akwizycji w II kw. br. liczba RGU w grupie urosła o 121,3 tys.

Natomiast, jak wyjaśniał dziś prezes Multimediów, Andrzej Rogowski, zarządowi trudno jest podać wyniki finansowe  Multimediów nie uwzględniające Streamu.  –  Nie mamy wyodrębnionej analizy, bo są zakłócenia wynikające z tego, że już od lutego zaczęliśmy proces przejmowania kosztów i umów tego operatora– powiedział Rogowski.

–  Bez  Streamu trendy widoczne w naszych wynikach nie byłyby znacząco różne niż wcześniej – zapewnił.

Z prezentacji firmy wynika, że najwyższe wzrosty grupa zanotowała w segmencie cyfrowej telewizji i IPTV: tu przychody urosły w pierwszym półroczu o 75 proc. do 46,6 mln zł. Z kolei wpływy z usługi dostępu do Internetu Multimediów powiększyły się o 14 proc. do 94,8 mln zł.

Po stronie kosztów wyróżniały się w I półroczu in minus koszty programmingu i praw autorskich oraz tzw. usług profesjonalnych. Te pierwsze urosły rok do roku o 32 proc., a drugie o 35 proc..Według prezesa, Multimedia ponoszą koszty prac firm doradczych, pracujących nad sprzedażą firmy, w tym przy trwającym due diligence kablówki. Spodziewa się on, że także w II połowie roku będą one wyższe niż rok temu.

Na wynik netto Multimediów wpłynęły natomiast koszty obsługi długu: głównie obligacji.

Multimedia zmieniły nieco podejście do sprzedaży usługi telewizji cyfrowej i mówią o nowej strategii internetowej.

W przypadku usługi telewizyjnej, spółka zdjęła z handlowców wymóg, aby klient przechodzący na usługę cyfrową płacił abonament o 7-15 proc.  wyższy niż wcześniej.  Prezes Rogowski określa tę praktykę „inkrementem wejścia”. – Dziś go nie żądamy. Klienci chętnie kupują dodatkowe usługi i ARPU i tak nam rośnie – mówił Rogowski.

Z kolei w przypadku oferty dostępu do Internetu, Multimedia rezygnują stopniowo z promocji usługi 1, 2 i 6 Mb/s i stawiają na prędkości najwyższe.  –  Ponieważ wzrosty (w Internecie – red.) zaczęły się wypłaszczać, zdecydowałem, że czas wyprzedzić konkurencję. Zakładam, że otwiera się przestrzeń do konkurowania z TP, Netii, innymi operatorami, którzy od strony technologicznej nie są w stanie nam dorównać – powiedział prezes Multimediów. Dodał, że kablówka zastanawia się nad wycofaniem ofert 1 i 2 Mb/s.  –  Liczę, że minimum o kilkanaście procent wzrośnie liczba sprzedanych usług Internetu. W I połowie roku sprzedawaliśmy miesięcznie 6,5 tys. usług – oceniał.

Andrzej Rogowski liczy też, że dzięki nowej polityce, internetowe ARPU kablówki urośnie. W II kw. br. spadło do 37,4 zł z 38,2 zł w I kw. br.. Z usługi dostępu do Internetu, w czerwcu korzystało 453,6 tys. abonentów (o 44 tys. więcej niż w marcu, gdy dane nie obejmowały Streamu).

Przez pierwszych 6 miesięcy br. CAPEX (nakłady inwestycyjne) multimediów wyniosły 205,4 mln zł. Według Rogowskiego, w kolejnych miesiącach najważniejsza pozycją budżetu inwestycyjnego będzie konsolidacja.

332,5 mln zł przychodów, blisko 170 mln zł EBITDA oraz 29,6 mln zł zysku netto zanotowała w I połowie br. grupa sieci telewizji kablowej Multimedia Polska. Oznacza to wzrost wobec analogicznego  okresu  2011 r. odpowiednio o 10 proc., 8 proc. i spadek o 16 proc. Marża EBITDA jest nadal gigantyczna i wynosi 51,1 proc., nieznacznie mniej w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r.

W samym II kw. br. przychody grupy wyniosły 169,5 mln zł (o 10 proc. więcej niż w ub. r.), blisko 88 mln zł skorygowanej EBITDA i niecałe 11 mln zł zysku netto (spadek o 27 proc. rok do roku).

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki