Wydawałoby się, że rynek usług telekomunikacyjnych jest już dawno podzielony między globalnych gigantów. Tymczasem w ostatnich miesiącach obserwujemy zaskakujący trend. Trzy firmy, których nikt nie kojarzył z kartami SIM, rzucają wyzwanie operatorom. Spółki wywodzące się z rynku programów antywirusowych, odroczonych płatności i nowoczesnych finansów zdecydował się sięgnąć po nowe źródło przychodów.
Rosyjski Kaspersky szuka nowego źródła dochodów
Najbardziej zaskakującym graczem w tym gronie jest bez wątpienia Kaspersky. Rosyjska spółka, znana na całym świecie ze swoich programów antywirusowych, ogłosiła, że staje się operatorem komórkowym. Szuka nowego strumienia pieniędzy, bo po inwazji Rosji na Ukrainę popularna firma musiała wycofać się z zachodnich rynków. Teraz wypuszcza wirtualną karta eSIM, która umożliwia dostęp do internetu w ponad 150 krajach.
Czytaj więcej
Po 20 latach zarabiania na amerykańskim rynku rosyjski dostawca antywirusowego oprogramowania Kas...
Ponieważ aplikacja Kaspersky została wyrzucona ze sklepu mobilnego Google, będzie oferowana, głównie Rosjanom, przez specjalną aplikację Kaspersky eSIM Store lub stronę internetową firmy. W sumie dostępnych ma być ok. 2000 różnych planów taryfowych od lokalnych operatorów (partnerem technologicznym jest międzynarodowa firma BNESIM Ltd.). „Kommiersant” pisze, że, przykładowo, 1 GB danych w Turcji na 30 dni ma kosztować około 100 rubli (czyli ok. 4,7 zł). I tłumaczy, że firma od cyberbezpieczeństwa zdecydowała się na ten ruch, bo z jednej strony szuka nowych klientów, a z drugiej – chce zaoferować dodatkowe usługi dotychczasowym (Kaspersky podaje, że ponad 35 proc. użytkowników ich oprogramowania przebywa za granicą).
Firma, której zarzuca się powiązania z Kremlem i rosyjskimi służbami specjalnymi, budzi wielkie kontrowersje, a po wybuchu wojny za naszą wschodnią granicą przybrały one jeszcze na sile. Rządy wielu krajów zachodnich, w tym Polski, USA i Niemiec, wydały oficjalne ostrzeżenia lub wprowadziły zakazy używania oprogramowania Kaspersky w instytucjach rządowych. Efekt? Dane opublikowane przez firmę Bitsight pokazują, że w latach 2022–2024 liczba przedsiębiorstw i instytucji używających oprogramowanie Kaspersky w takich krajach jak Niemcy, Wielka Brytania i Włochy spadła średnio o 65–70 proc.