– W tym roku nacisk kładziemy na usługi telekomunikacyjne oraz sklepy internetowe. Chcemy sprawdzić na ile przedsiębiorcy realizują nowe obowiązki, jakie mają od 25 grudnia 2014 r., gdy zaczęła obowiązywać ustawa o prawach konsumenta. Interesuje nas także to, jak zmienił się marketing bezpośredni czy metody zawierania umów przez telefon. UOKiK zawsze przywiązywał uwagę do tego jak przedsiębiorcy przestrzegają zasad uczciwości kupieckiej i tego, żeby prawa konsumentów były respektowane. Nadal będziemy tego konsekwentnie pilnować – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Rozmowa odbyła się z okazji Dnia Konsumentów. Z tego samego powodu w Urzędzie odbyła się debata z udziałem przedstawicieli Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Jak relacjonuje UKE, zarówno Dorota Karczewska, jak i Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów podkreślali, że najbardziej złożonymi sprawami konsumenckimi są te związane z usługami telekomunikacyjnymi.
„Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest z pewnością bardzo duże i wciąż rosnące przywiązanie konsumentów do aplikacji internetowych i mobilnych urządzeń telekomunikacyjnych” – uważa UKE.
Często podnoszoną kwestią były także relacje pomiędzy ustawą o prawach konsumenta a ustawą prawo telekomunikacyjne, szczególnie w kontekście różnic i dylematu pierwszeństwa stosowania przepisów. Temu zagadnieniu poświęcono jedną z dyskusji podczas pierwszego panelu, w którym udział wzięła m.in. Milena Górecka, naczelnik Wydziału Informacji Konsumenckiej UKE.