UOKIK: 2016 rok będzie rokiem telekomunikacji

Publikacja: 17.03.2016 09:18

– W tym roku nacisk kładziemy na usługi telekomunikacyjne oraz sklepy internetowe. Chcemy sprawdzić na ile przedsiębiorcy realizują nowe obowiązki, jakie mają od 25 grudnia 2014 r., gdy zaczęła obowiązywać ustawa o prawach konsumenta. Interesuje nas także to, jak zmienił się marketing bezpośredni czy metody zawierania umów przez telefon. UOKiK zawsze przywiązywał uwagę do tego jak przedsiębiorcy przestrzegają zasad uczciwości kupieckiej i tego, żeby prawa konsumentów były respektowane. Nadal będziemy tego konsekwentnie pilnować – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Rozmowa odbyła się z okazji Dnia Konsumentów. Z tego samego powodu w Urzędzie odbyła się debata z udziałem przedstawicieli Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Jak relacjonuje UKE, zarówno Dorota Karczewska, jak i Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów podkreślali, że najbardziej złożonymi sprawami konsumenckimi są te związane z usługami telekomunikacyjnymi.

„Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest z pewnością bardzo duże i wciąż rosnące przywiązanie konsumentów do aplikacji internetowych i mobilnych urządzeń telekomunikacyjnych” – uważa UKE.

Często podnoszoną kwestią były także relacje pomiędzy ustawą o prawach konsumenta a ustawą prawo telekomunikacyjne, szczególnie w kontekście różnic i dylematu pierwszeństwa stosowania przepisów. Temu zagadnieniu poświęcono jedną z dyskusji podczas pierwszego panelu, w którym udział wzięła m.in. Milena Górecka, naczelnik Wydziału Informacji Konsumenckiej UKE.

Uczestnicy spotkania rozmawiali także o zmianach w marketingu bezpośrednim, sposobach zawierania umów przez telefon oraz o jednostronnej zmianie umowy. W dyskusji na temat powiązania aktów prawnych regulujących obszar komunikacji marketingowej wziął aktywny udział Karol Warzecki, naczelnik Wydziału Ochrony Praw Abonenta UKE.

– W tym roku nacisk kładziemy na usługi telekomunikacyjne oraz sklepy internetowe. Chcemy sprawdzić na ile przedsiębiorcy realizują nowe obowiązki, jakie mają od 25 grudnia 2014 r., gdy zaczęła obowiązywać ustawa o prawach konsumenta. Interesuje nas także to, jak zmienił się marketing bezpośredni czy metody zawierania umów przez telefon. UOKiK zawsze przywiązywał uwagę do tego jak przedsiębiorcy przestrzegają zasad uczciwości kupieckiej i tego, żeby prawa konsumentów były respektowane. Nadal będziemy tego konsekwentnie pilnować – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu