UOKIK: 2016 rok będzie rokiem telekomunikacji

Publikacja: 17.03.2016 09:18

– W tym roku nacisk kładziemy na usługi telekomunikacyjne oraz sklepy internetowe. Chcemy sprawdzić na ile przedsiębiorcy realizują nowe obowiązki, jakie mają od 25 grudnia 2014 r., gdy zaczęła obowiązywać ustawa o prawach konsumenta. Interesuje nas także to, jak zmienił się marketing bezpośredni czy metody zawierania umów przez telefon. UOKiK zawsze przywiązywał uwagę do tego jak przedsiębiorcy przestrzegają zasad uczciwości kupieckiej i tego, żeby prawa konsumentów były respektowane. Nadal będziemy tego konsekwentnie pilnować – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Rozmowa odbyła się z okazji Dnia Konsumentów. Z tego samego powodu w Urzędzie odbyła się debata z udziałem przedstawicieli Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Jak relacjonuje UKE, zarówno Dorota Karczewska, jak i Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów podkreślali, że najbardziej złożonymi sprawami konsumenckimi są te związane z usługami telekomunikacyjnymi.

„Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest z pewnością bardzo duże i wciąż rosnące przywiązanie konsumentów do aplikacji internetowych i mobilnych urządzeń telekomunikacyjnych” – uważa UKE.

Często podnoszoną kwestią były także relacje pomiędzy ustawą o prawach konsumenta a ustawą prawo telekomunikacyjne, szczególnie w kontekście różnic i dylematu pierwszeństwa stosowania przepisów. Temu zagadnieniu poświęcono jedną z dyskusji podczas pierwszego panelu, w którym udział wzięła m.in. Milena Górecka, naczelnik Wydziału Informacji Konsumenckiej UKE.

Uczestnicy spotkania rozmawiali także o zmianach w marketingu bezpośrednim, sposobach zawierania umów przez telefon oraz o jednostronnej zmianie umowy. W dyskusji na temat powiązania aktów prawnych regulujących obszar komunikacji marketingowej wziął aktywny udział Karol Warzecki, naczelnik Wydziału Ochrony Praw Abonenta UKE.

– W tym roku nacisk kładziemy na usługi telekomunikacyjne oraz sklepy internetowe. Chcemy sprawdzić na ile przedsiębiorcy realizują nowe obowiązki, jakie mają od 25 grudnia 2014 r., gdy zaczęła obowiązywać ustawa o prawach konsumenta. Interesuje nas także to, jak zmienił się marketing bezpośredni czy metody zawierania umów przez telefon. UOKiK zawsze przywiązywał uwagę do tego jak przedsiębiorcy przestrzegają zasad uczciwości kupieckiej i tego, żeby prawa konsumentów były respektowane. Nadal będziemy tego konsekwentnie pilnować – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Telekomunikacja
Bezprzewodowy internet rozkwitnie dzięki 5G. Najnowsze prognozy Ericssona
Telekomunikacja
Aukcja częstotliwości dla sieci 5G rusza 22 czerwca. Kto weźmie udział?
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej