PMR: płatna telewizja i Internet koegzystują

Publikacja: 25.05.2016 10:34

11 milionów abonentów i 6 mld zł przychodów odnotował w 2015 roku rynek płatnej telewizji w Polsce – szacuje firma analityczna PMR. Wartość rynku była o 0,6 proc. nieco niższa niż w 2014 r., a ostatni wzrost zanotował on w 2012 r.

Zdaniem autorów raportu o tej branży, segment ten okrzepł po okresie presji związanej z uruchomieniem cyfrowej telewizji naziemnej.

„Obecnie rynek ten wykazuje wyraźne tendencje stabilizacyjne, zarówno w rozumieniu bazy abonenckiej, jak również na poziomie generowanych przychodów. Co więcej, uruchomienie nowych kanałów na MUX-8, w ramach oferty naziemnej telewizji cyfrowej, czy dalszy rozwój serwisów VOD oraz OTT nie jest w stanie w krótkim okresie zmienić układu i trendów widocznych na rynku” – uważa PMR.

Z płatnej telewizji korzysta obecnie około 75 proc. gospodarstw domowych z przynajmniej jedną osobą w wieku 16-74 lat, a ogółem – 68 proc. gospodarstw.

Autorzy raportu przekonują, że na stabilizację na rynku płatnej telewizji w znaczącym stopniu przełożyło się relatywnie wysokie nasycenie standardem DVB-T. W efekcie spadła presja na odpływ klientów w kierunku bezpłatnej telewizji naziemnej, a nawet zauważalny jest powrót części klientów do ofert komercyjnych w wyniku niezadowolenia z zakresu świadczonych usług telewizyjnych w ramach standardu DVB-T.

Analitycy uważają, że w pozytywne efekty przyniosły także zabiegi operatorów lojalizujące klientów, w tym stosowana praktyka pakietyzowania usług.

Uważają przy tym, dostawcy płatnej telewizji z powodzeniem bronią swojej pozycji, opierając się konkurencji w postaci serwisów VOD i OTT. „W praktyce, na polskim rynku, serwisy tego typu nie mają jak do tej pory wyraźnego charakteru substytucyjnego wobec klasycznych usług płatnej telewizji” – zaznaczają.

„Dobrym przykładem jest Netflix, który zadebiutował na krajowym rynku na początku bieżącego roku. Za wcześnie na pełną ocenę tego wydarzenia w kontekście ewentualnej zmiany struktury rynku, jednak jak do tej pory wpływ serwisu na polski rynek pozostaje ograniczony” – podają.

Badania PMR pokazują, że telewizja i Internet – którego nasycenie w gospodarstwach domowych jest porównywalne z nasyceniem płatną telewizją – koegzystują, będąc nadal w dużej mierze usługami komplementarnymi.

Zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym usługi płatnej telewizji w Polsce zdominowane są przez cyfrowe platformy satelitarne – i dwóch głównych graczy, czyli Grupę Cyfrowego Polsatu i Platformę nc+ – które kontrolują około połowy krajowego rynku.

W ostatnich latach ustabilizowały one swoją pozycję, tracąc przeciętnie po ok. 1 proc. swojej bazy w skali roku. Dla porównania w roku 2013 spadek wyniósł 8 proc..

Wnioski powyższe pochodzą z raportu „Rynek płatnej telewizji w Polsce 2016”.

11 milionów abonentów i 6 mld zł przychodów odnotował w 2015 roku rynek płatnej telewizji w Polsce – szacuje firma analityczna PMR. Wartość rynku była o 0,6 proc. nieco niższa niż w 2014 r., a ostatni wzrost zanotował on w 2012 r.

Zdaniem autorów raportu o tej branży, segment ten okrzepł po okresie presji związanej z uruchomieniem cyfrowej telewizji naziemnej.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu