Analiza UKE: Ceny usług mobilnego internetu spadają w abonamencie

Publikacja: 22.04.2013 16:24

Średni miesięczny koszt mobilnego Internetu dla klientów indywidualnych wykupionej w abonamencie wynosi 66,75 zł i jest wyższy niż w przypadku abonentów biznesowych, gdzie kształtuje się on na poziomie 60,96 zł – wynika z analizy cen usług mobilnego Internetu w Polsce przedstawionej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Regulator przeprowadził ją na podstawie cenników z marca tego roku.

UKE podkreśla, że usługi mobilnego Internetu dynamicznie się rozwijają i zyskują coraz szersze grono odbiorców. Według stanu na koniec 2012 r. korzystało z nich ponad 4 mln użytkowników, co dało penetrację na poziomie 10,6 proc. Głównymi dostawcami dostępu mobilnego są operatorzy infrastukturalni – P4, Polkomtel, PTC oraz PTK Centertel, którzy opanowali blisko 95 proc. rynku.

Z analizy z wynika, że w przypadku ofert abonamentowych z najniższym pakietem danych (do 2 GB włącznie) najatrakcyjniejsze warunki proponowali: Inea, Toya oraz Cyfrowy Polsat i Plus. Dwaj ostatni operatorzy posiadali najtańszą usługę niemal we wszystkich analizowanych przedziałach. Jedynie w przypadku wariantu 5-10 GB korzystniejsza była taryfa Netii, natomiast przy największych limitach (powyżej 30 GB) – T-Mobile. Dla wszystkich ofert wzrost pakietu danych, mimo że towarzyszył mu wyższy abonament, poprawiał relację miesięcznego kosztu do wielkości dostępnego transferu.

Jesli chodzi o oferty dla biznesu najniższe średnie miesięczne koszty usługi proponował Cyfrowy Polsat oraz Plus. Jedynie w przedziale 5 -10 GB atrakcyjniejsze cenowo warunki posiadał Orange.

UKE porownał też aktualne oferty  z poprzednią analizą cen mobilnego Internetu, którą przeprowadził w styczniu 2012 r. Okazło się, że ceny tych usług w abonamentach spadają. W przypadku ofert dla klientów indywidualnych, najwyższe spadki dotyczyły taryf z pakietem 15-20 GB – abonent decydujący się na taką opcję w marcu 2013 r. zapłaciłby o ponad 31 proc. mniej niż w styczniu 2012 r. Dla klientów biznesowych największe obniżki, na poziomie ponad 21 proc., odnotowano dla dostępu z niskim limitem transferu  (do 2 GB).

W przeciwieństwie do usług abonamentowych, średnie wydatki na Internet na kartę nie uległy istotnym zmianom w porównaniu do 2012 r.

Średni miesięczny koszt mobilnego Internetu dla klientów indywidualnych wykupionej w abonamencie wynosi 66,75 zł i jest wyższy niż w przypadku abonentów biznesowych, gdzie kształtuje się on na poziomie 60,96 zł – wynika z analizy cen usług mobilnego Internetu w Polsce przedstawionej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Regulator przeprowadził ją na podstawie cenników z marca tego roku.

UKE podkreśla, że usługi mobilnego Internetu dynamicznie się rozwijają i zyskują coraz szersze grono odbiorców. Według stanu na koniec 2012 r. korzystało z nich ponad 4 mln użytkowników, co dało penetrację na poziomie 10,6 proc. Głównymi dostawcami dostępu mobilnego są operatorzy infrastukturalni – P4, Polkomtel, PTC oraz PTK Centertel, którzy opanowali blisko 95 proc. rynku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu