Średnio Polacy płacili za Internet w tym roku około 50-60 zł miesięcznie. Zapowiadane przez cały rok przez T[b]elekomunikację Polską[/b] obniżki nie wpłynęły znacząco na rynek, ponieważ znaczna część abonentów narodowego operatora wciąż płaci stawki sprzed kilku, czy kilkunastu miesięcy. Nic nie wskazuje, aby narodowy operator zamierzał na poważnie rozgrywać kartę niskich cen.
[b]Stawki testują dno[/b]
– W tej chwili ceny Neostrady są na takim poziomie, że nie należy liczyć na powtórkę z ostatnich obniżek również w 2011 – mówi [b]Wojciech Jabczyński[/b], rzecznik Telekomunikacji Polskiej. Ponieważ na rynku standardem są umowy lojalnościowe, to żadna zmiana w ofercie nie wpływa gwałtownie na rynek. Klienci migrują, kiedy skończą się kontrakty. Obniżki cen Neostrady nie wpływają więc na razie znacząco na bazę abonencką TP, ale również nie wpływają na obniżenie ARPU. Tego żaden operator sobie nie życzy.
– Może i dałoby się osiągnąć jakieś efekty obniżką cen, ale ograniczają nas regulacje. Po ostatnich problemach z zablokowanymi przez [b]Urząd Komunikacji Elektronicznej[/b] nowymi ofertami widać, że i regulator nie chce nadmiernej przeceny rynku. Zablokowane oferty zresztą nie miały na celu dalszego spadku stawek i nie taka będzie nasza strategia w średnim terminie. Myślimy raczej o dedykowanych, niszowych usługach. Nie widzimy dużego sensu w obniżaniu ARPU – mówi pragnący zachować anonimowość przedstawiciel Telekomunikacji Polskiej.
– Kiedy trzy lata temu wchodziliśmy zdecydowanie z usługami dostępowymi w sieci TP, cena była najlepszym sposobem na pozyskanie klientów, jak również budowanie świadomości naszej marki. Dzisiaj ta świadomość jest bardzo wysoka, dlatego wolimy budować wizerunek usług, w oparciu o inne pozytywne czynniki niż tylko cena. Ta strategia wyklucza ostre przeceny. Myślę, że średnie ceny usług utrzymają się na obecnym poziomie, czyli w okolicach 50 zł. Być może tylko w ramach jakichś doraźnych akcji sprzedażowych spadną do około 40 zł – mówi [b]Artur Dominiak[/b], szef oferty dla klientów indywidualnych oraz małych i średnich firm w [b]Netii[/b]. Budowanie wizerunku marki, to subtelne i mało wymierne działanie. Już łatwiej podnosić przepustowości łączy w ramach zbliżonych opłat abonamentowych.