Komisja Europejska: badania wskazują, że roaming jest nieracjonalny

Publikacja: 17.02.2014 14:22

Komisja Europejska przedstawiła dziś argumenty przemawiające za obniżką cen usług komórkowych, w tym przede wszystkim Internetu, w roamingu.

„Jak wynika z sondażu przeprowadzonego z udziałem 28 tys. obywateli, 94 proc. Europejczyków, którzy udają się za granicę, ogranicza korzystanie z takich usług jak Facebook. Powodem są opłaty za roaming w sieciach komórkowych” – poinformowała KE w komunikacie prasowym.

Według szacunków Komisji, obecna polityka cenowa firm telekomunikacyjnych powoduje, że około 300 mln użytkowników telefonów nie decyduje się na ich usługi. Odbijać ma się to negatywnie na innych branżach, np. twórców aplikacji.

Wyniki badania przeprowadzonego przez KE wskazują, że

* 47 proc. osób objętych analizą nigdy nie korzysta z mobilnego internetu w innym kraju UE;

* 28 proc. wyjeżdżających za granicą wyłącza telefon;

* co dziesiąta osoba korzysta z poczty elektronicznej w telefonie w taki sam sposób, jak we własnym kraj;

* preferowaną formą komunikacji osób przebywających za granicą staje się SMS;

* 8 proc. badanych będąc za granicą, dzwoni z telefonu komórkowego równie często jak w kraju.

* 3 osoby na 10 nigdy nie dzwonią z zagranicy.

* osoby, które podróżują często wyłączają funkcję transmisji danych w telefonie komórkowym częściej niż podróżujący sporadycznie (KE komentuje, że różnica ta wynika ze stopnia edukacji: podróżujący często lepiej zdają sobie sprawą z kosztów transmisji danych w roamingu).

Neelie Kroes, komisarz unijna cytowana w komunikacie stwierdził: – Te dane to dla mnie prawdziwy szok. Wynika z nich jasno, że musimy dokończyć dzieła i znieść opłaty roamingowe. Konsumenci bardzo ograniczają korzystanie z telefonu, co nie ma sensu także z punktu widzenia firm telekomunikacyjnych. Nie chodzi tylko o problemy urlopowiczów z operatorami telekomunikacyjnymi. Z powodu roamingu miliony przedsiębiorstw narażone są na dodatkowe koszty. Potencjalne zyski tracą także np. twórcy aplikacji. Roaming nie ma sensu na jednolitym rynku – to zjawisko jest nieracjonalne z punktu widzenia ekonomii.

Składając wniosek ustawodawczy w sprawie łączności na całym kontynencie (MEMO/13/779), Komisja wezwała ustawodawców Unii Europejskiej – Parlament Europejski i Radę – do utworzenia jednolitego rynku, który obejmie zarówno rozmowy telefoniczne, jak i surfowanie w internecie. Kombinacja obowiązków prawnych i zachęt rynkowych ma skłonić operatorów komórkowych do takiego rozszerzenia krajowych planów lub pakietów taryfowych, by najpóźniej do 2016 r. klienci w całej Unii mogli korzystać z telefonów i smartfonów w czasie podróży po terytorium całej UE, płacąc za te usługi po cenach krajowych (korzystanie z telefonu za granicą tak jak w kraju). Dzięki przepisom przyjętym w 2012 r. klienci będą mieli także prawo (od lipca 2014 r.) do rezygnacji z usług swojego operatora na czas podróży za granicę. W takim przypadku będzie można skorzystać z tańszych usług roamingu oferowanych przez lokalnego operatora w kraju pobytu lub przez konkurencyjnego operatora we własnym kraju. W żadnej z tych sytuacji nie będzie trzeba zmieniać karty SIM.

Komisja Europejska przedstawiła dziś argumenty przemawiające za obniżką cen usług komórkowych, w tym przede wszystkim Internetu, w roamingu.

„Jak wynika z sondażu przeprowadzonego z udziałem 28 tys. obywateli, 94 proc. Europejczyków, którzy udają się za granicę, ogranicza korzystanie z takich usług jak Facebook. Powodem są opłaty za roaming w sieciach komórkowych” – poinformowała KE w komunikacie prasowym.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu