Vectra i Multimedia znowu rozmawiają o fuzji

Mimo głośnego komunikatu o końcu negocjacji dwie z trzech największych telewizji kablowych w kraju nadal szykują transakcję.

Publikacja: 25.11.2018 18:49

Vectra i Multimedia znowu rozmawiają o fuzji

Foto: Adobe Stock

Telewizja kablowa Vectra z Gdańska, numer dwa w branży, nadal jest zainteresowana przejęciem Multimedia Polska, trzeciej pod względem liczby abonentów kablówki w kraju – wynika z informacji „Rzeczpospolitej”.

Choć 7 listopada Multimedia ogłosiły decyzję akcjonariuszy, że odstępują od rozmów, to wniosek o zgodę na transakcję złożony przez operatora w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie został wycofany i wycofany nie będzie.

– Dostaliśmy informację od kupującej spółki, że Vectra i Multimedia porozumiały się co do kontynuowania procesu związanego z zamiarem koncentracji i wniosek nie będzie wycofany. W związku z tym postępowanie jest w toku – mówi „Rzeczpospolitej” Maciej Chmielowski z biura prasowego UOKIK.

""

cyfrowa.rp.pl

Krystyna Kanownik, rzeczniczka Multimediów, nie chciała komentować w piątek nowego obrotu sprawy. Oficjalnie firma przygotowuje nową, trzyletnią strategię. Jak na razie nie dostaliśmy też komentarza od przedstawicieli Vectry.

Vectra ogłosiła zamiar przejęcia Multimediów w sierpniu, po kilku miesiącach od chwili, gdy UPC Polska, po roku oczekiwania na decyzję UOKIK, zrezygnowało z zamiaru przejęcia tej samej kablówki. Inaczej niż UPC Vectra nie uzgodniła warunków transakcji z właścicielami Multimediów. Najwyraźniej miały one być wypadkową decyzji UOKiK.

Konsolidacja operatorów telewizji kablowej w oczach analityków zwiększa szansę całego rynku multimedialnego na transakcje międzysektorowe o dużo większej skali: z udziałem operatorów komórkowych.

Dla takich operatorów, jak T-Mobile Polska czy Play Communications, mariaż z dużą kablówką i np. umowa na korzystanie z sieci Orange to szansa na budowę szerszej oferty – tzw. oferty konwergentnej, łączącej usługi mobilne i stacjonarne.

Budową oferty konwergentnej szczególnie zainteresowany jest T-Mobile Polska. Andreas Maierhofer, prezes tego telekomu, nie wykluczał już wiele razy, że T-Mobile może być zainteresowany przejmowaniem firm posiadających stacjonarne łącza.

Mariaż operatora stacjonarnego i komórkowego nie byłby czymś nowym. Dopiero co kontrolę nad Netią przejął Cyfrowy Polsat.

Fuzja kablówek będzie miała znaczenie dla operatorów także z innego powodu. Ponieważ wewnątrzbudynkowe sieci kablowe Multimediów i Vectry częściowo się pokrywają, to, by dostać zgodę UOKiK, firmy będą musiały pozbyć się części biznesu Multimediów. Urząd już wyliczył, że działalność kablówek pokrywa się w 39 miastach w zakresie płatnej telewizji, a w 45 miejscowościach rywalizują o klientów szerokopasmowego internetu stacjonarnego.

To również może być okazja dla innych telekomów, takich jak Netia czy Orange Polska. Netia zbudowała telewizyjny biznes w dużym stopniu dzięki transakcji, w której UPC Polska przejęło działającą w trzech miastach sieć Aster. Urząd antymonopolowy stwierdził w 2011 r., że po połączeniu firmy te będą miały za silną pozycję w Warszawie i Krakowie.

UPC dość długo szukało nabywcy na nadmiarową sieć. Umowa z Netią była dla kablówki ratunkiem. Zapewne dlatego zgodziła się na korzystne dla Netii warunki. Nieoficjalnie mówi się, że ostatecznie UPC nawet Netii dopłaciło. Z drugiej strony wypełnienie sieci abonentami trwa. W zasięgu sieci po Asterze, którą Netia kupiła w 2013 r., było 446 tys. gospodarstw domowych. W końcu września br. z usług płatnej telewizji Netii korzystało 207 tys. abonentów, a nie wszyscy z nich to mieszkańcy budynków z poasterową siecią.

Telewizja kablowa Vectra z Gdańska, numer dwa w branży, nadal jest zainteresowana przejęciem Multimedia Polska, trzeciej pod względem liczby abonentów kablówki w kraju – wynika z informacji „Rzeczpospolitej”.

Choć 7 listopada Multimedia ogłosiły decyzję akcjonariuszy, że odstępują od rozmów, to wniosek o zgodę na transakcję złożony przez operatora w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie został wycofany i wycofany nie będzie.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Telekomunikacja
Bezprzewodowy internet rozkwitnie dzięki 5G. Najnowsze prognozy Ericssona
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Telekomunikacja
Aukcja częstotliwości dla sieci 5G rusza 22 czerwca. Kto weźmie udział?
Telekomunikacja
Amazon wprowadza darmowy abonament telefoniczny. Cios w operatorów komórek